تغذیه در بیماران ارتودنسی
۲ اسفند, ۱۳۹۵
قبل از شروع ارتودنسی چه باید کرد؟
۲ اسفند, ۱۳۹۵

روزهای اول ارتودنسی

احساس وجود جسم خارجی در دهان :

در روزهای اول ارتودنسی ثابت ممکن است بیمار دائما احساس کند این که چیزی به دندانهایش چسبیده است و کمی آزار دهنده باشد.

این احساس طبیعی است و خیلی زود به آن عادت می کند.

در چند ساعت اول که براکتها بر روی دندانها نصب شده است، امکان دارد بیمار کمی احساس ناراحتی داشته باشد.

برخی از دندانها (بخصوص دندانهای جلو) ممکن است نسبت به لمس حساس شده و در اثر فشار دردناک شوند.

براکت ها (نگین ها) سطحی صاف و بدون زواید تیز دارند.

اما تا زمانی که بافتهای لب و گونه در مقابل آن تطابق یابند، میتوان از مقداری موم مخصوص ارتودنسی بر روی براکت استفاده کرد.

این موم مانع تحریک بافتهای اطراف براکت ها می شود.

ممکن است متخصص ارتودنسی توصیه کند روزی ۳ بار دهان با محلول آب نمک ولرم و خیلی رقیق شستشو گردد.

در صورت ایجاد زخم در مخاط دهان می توان دهانشویه یا پماد “ضد آفت دهانی” را از داروخانه تهیه کرد.

این مواد معمولا حاوی بی حس کننده موضعی و داروی ضد حساسیت هستند.

مصرف آنها قبل از خوردن غذا، برای بیمار تسکین دهنده است.

احتمال بروز درد و ناراحتی خفیف :

دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی در مشهد، بنا به تجربیات خود اظهار داشت :

برخی بیماران اعلام می کنند که پس از گذاشتن دستگاه، هیچ دردی نداشته اند.

اما در اکثر موارد طی هشت ساعت اول، اندکی درد ایجاد می گردد و حداکثر پس از یک هفته ناپدید می شود.

نمی توان به صورت دقیق پیش بینی کرد چه زمانی درد و ناراحتی از بین می رود.

در صورت بروز درد که معمولا به صورت حساسیت به فشار و پس از قرار دادن سیمها رخ می دهد می توان از مسکن های ملایم  استفاده کرد :

مانند بروفن یا استامینوفن که این داروها نیاز به نسخه ندارند. (Over the Counter: OTC)

روزهای اول ارتودنسی

اقدامات لازم قبل از ترک مطب در جلسه اول :

بیماری که درمان ارتودنسی ثابت را شروع کرده است در جلسه اول (براکت گذاری) و قبل از ترک مطب باید یکسری اقدامات روتین را انجام دهد.

این اقدامات ناراحتی ناشی از تحریک بافتها توسط دستگاه ارتودنسی را به حداقل می رساند :

باید با استفاده از انگشت و زبان انتهای سیمهای ارتودنسی و روی براکتها بررسی شود تا منجر به تحریک بافت لب، گونه یا زبان نشود.

بیمار در تمامی جلسات طی درمان باید اطمینان یابد که چه کارهایی را (طبق دستور متخصص ارتودنسی) باید تا جلسه آینده انجام دهد.

مانند استفاده از الاستیکها، فعال کردن مداوم پیچ فک بالا (کام) و یا رعایت دستورات بهداشتی و غذایی.

بیمار در پایان هر جلسه باید حتما مقدار کافی موم مخصوص ارتودنسی، الاستیک (در صورت لزوم) یا … را جهت رفع نیازهای درمانی خود به مدت حدود ۱ ماه داشته باشد.

همیشه قبل از ترک مطب، زمان دقیق نوبت بعدی (تاریخ، روز و ساعت) مشخص کنید.

در صورتی که به هر علت امکان حضور در جلسه درمان را ندارید حتما حداقل ۲۴ ساعت قبل به مطب اطلاع دهید.

ثبت نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان مشوق ما برای ارائه مطالب جدید در زمینه دندانپزشکی خواهد بود.

دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی مفتخر است راهنمای شما برای درمانی مطلوب و موثر باشد.