برداشتن دستگاه ارتودنسی

برداشتن دستگاه ارتودنسی

یکی از پر متقاضی ترین و بهترین روش های دندانپزشکی برای برطرف کردن ناهنجاری های دندانی و فکی درمان به روش ارتودنسی است که در طی چند سال اخیر در کشور های جهان مثل ایران رایج شده است، چرا که این روش ارتودنسی به صاف و مرتب شدن دندان ها و داشتن یک لبخند زیبا و همچنین برای بهبود سلامت دهان دندان کمک شایانی می کنند، البته تمامی این مزایا بستگی به استفاده از کدام نوع دستگاه ارتودنسی (مثل ارتودنسی ثابت، متحرک و یا نامرئی است) دارد، چون هر کدام از آنها مدت زمان درمان و صاف شدن دندان ها را جداگانه برای خود دارند مثلا دوره درمان آنها می تواند بین 6 ماه تا 1 سال متغیر باشد که پس از گذراندن این مدت دستگاه های ارتودنسی قرار داده شده با تشخیص پزشک متخصص ارتودنسی برداشته می شوند.

یکی از هیجان انگیزترین مراحل ارتودنسی برای بیمار، مرحله ای است که دستگاه ارتودنسی از روی دندان ها برداشته می شود، چون فرد پس از چند ماه و یا چند سال سختی کشیدن و منظم بودن، نتیجه مطلوب و خوب این درمان ناهنجاری ها دندان های زیبای خود را می بینند.

چند نمونه از سوالات پر تکرار در بین مراجعه کنندگان برای درمان ارتودنسی که همیشه از پزشک متخصص خود می پرسند این است که پروسه انجام این روش درمانی چگونه انجام می شود؟ آیا برداشتن ارتودنسی برای بیمار دردناک می باشد؟ در صورتی که خود فرد بخواهد ارتودنسی را در منزل بردارد، چه اتفاقی می افتد؟  ما در این مقاله تمامی سعی خود را کرده ایم تا توضیح کاملی از نحوه برداشتن ارتودنسی، اقداماتی که پس از آن انجام می شود و سایر اطلاعات لازم را برای شما بیان کنیم.

 

مراحل برداشتن دستگاه ارتودنسی

برای برداشتن دستگاه ارتودنسی قرار داده شده روی دندان های خود مثل برداشتن سیم ها و براکت های ارتودنسی، باید 4 مرحله زیر را طی کرد تا با نتیجه درمان خود روبرو شوید. این مراحل عبارت اند از :

 

  1. اولین مرحله در برداشتن دستگاه ارتودنسی، برداشتن کش های ارتودنسی است. در مواردی ارتودنتیست برای بیمار از کش و یا الاستیک های ارتودنسی در درمانش استفاده کرده که قبل از هرکاری بعد از گذراندن طول درمان باید آنها را بردارید تا دندان ها آزاد شوند.
  2. دومین مرحله درآوردن سیم های ارتودنسی می باشد، چرا که براکت ها به وسیله سیم هایی که از درون آنها رد شده اند، با هم ارتباط پیدا می کنند، بنابراین برای اینکه در برداشتن براکت ها به مشکل نخورید، باید قبل از برداشتن آنها، سیم های ارتودنسی را خارج کنید.
  3. سومین مرحله شامل برداشتن براکت از روی دندان ها می باشد که برای انجام آن باید به ارتودنتیست ماهر مراجعه کنید تا او با استفاده از ابزار های مخصوص مثل سیم چین با وارد کردن یک فشار کم به براکت ها آن ها را از دندان ها جدا کرده و البته ممکن است پس از انجام آن کمی احساس ناخوشایندی را تجربه کنید که در مقابل نتیجه ای که می گیرید هیچ می باشد.
  4. مرحله چهارم برای برداشتن دستگاه ارتودنسی تراشیدن چسب براکت از روی دندان ها است، چون پس از اینکه براکت ها را از روی دندان های خود برمی دارید، امکان دارد مقداری از چسب آن ها بر روی دندان ها باقی مانده باشد که ظاهری زشت را به دندان های شما می دهد که می توانید با استفاده از سنباده مخصوص، آنها بتراشید تا اثری از چسب ها بر روی دندان باقی نماند و سطح صاف و تمیزی برای استفاده از قالب ریتینر، ایجاد شود تا به راحتی آن را جایگذاری کنید. البته یک نکته هم وجود دارد این است که امکان دارد حین انجام این کار، کمی لثه ها خونریزی داشته باشند که اتفاق نگران کننده ی نیست و به آسانی با یک پرهیز برطرف می شود. همچنین پس از پایان کار، ممکن است تا چند روز دندان ها نسبت به گرما و سرما حساس شوند که شما باید کمی رعایت کنید تا آنها در برابر سرما و گرما قرار نگیرند.
بیشتر بدانید :  دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست؟

 

 آیا جرم گیری دندان ها پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی ضروری است ؟

بله به این دلیل که در طول  درمان به روش ارتودنسی امکان دارد پلاک ها و یا جرم هایی بر روی دندان هایی که براکت ها بر روی آنها قرار دارند جمع شوند و باعث ایجاد زردی روی دندان ها شوند که در صورت مشاهده این موارد باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، چون دندان ها نیاز به تمیزی فوق حرفه ای دارند. به خاطر اینکه انجام این کار تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت، زیبایی و طول درمان و همچنین جلوگیری از هر گونه بوی بد دهان دارد.

 

چرا باید پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد ؟

چون مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان پس از برداشتن ارتودنسی یک امر بسیار مهم و ضروری برای بیماران است و به اندازه زمانی که بریس ها را بر روی دندان های خود داشته اید، باید رعایت شود تا از بیماری هایی مثل عفونت و بوی بد دهان در هنگام ارتودنسی دور باشید. شما برای این کار اولین عاملی که باید انجام دهید حداقل دوبار مسواک زدن در روز است، دومین عامل نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن است و استفاده از دهانشویه که باید حتما در برنامه بهداشتی هر روز فرد بیمار قرار بگیرد تا از تجمع پلاک در اطراف ریتینر و پوسیدگی دندان و بیماری های باکتری زا پیشگیری شود.

 

خطرات برداشتن دستگاه ارتودنسی در منزل

همیشه و همه جا وقتی حرف از برداشتن دستگاه ارتودنسی پیش می آید، متخصصان در این زمینه توصیه می کنند بیمار باید حتما برای برداشتن بریس های دندانی به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نماید و هیچگاه اقدام به تنهایی برداشتن دستگاه ارتودنسی در منزل نکند، به خاطر اینکه با انجام این کار زمینه خطراتی همچون موارد زیر را برای خود به وجود می آورند که در ادامه به این موارد اشاره کرده ایم :

 

۱- از دست دادن دندان های سالم و بدون عیب خود :

اقدام به برداشتن براکت ها از روی دندان ها نیاز وارد کردن فشار غیر مستقیم بر روی آن ها در جهت های مشخصی می باشد که در صورت عدم رعایت آن می تواند به دندان ها، حتی دندان های سالم آسیب برساند. چون در صورتی که فشار وارده بیش از حد معمول و یا در جهت درست آن که مختص خودش است انجام نشود، باعث آسیب به ریشه دندان می شود که در نتیجه دندان شل شده و ممکن است در آخر بیفتد و شما را با مشکلات بعد از ارتودنسی مواجه کند که شاید هم گاهی امکان پذیر نباشد.

 

۲- تشکیل حفره بر روی دندان ها :

برای استفاده از ابزار های ارتودنسی و برداشتن بریس از روی دندان باید حتما آموزش دیده باشید، چون همه این موارد نیازمند داشتن مهارت و دانش خاصی است که هر کسی از آن آگاه نیست، اگر افراد مهارت و اطلاعات کافی را در این حوزه نداشته باشند، ممکن است هنگام استفاده از این ابزار به مینای دندان و لثه خود آسیب وارد کنند یا با ایجاد خراش و یا حفره های کوچکی بر روی دندان ها موجب به وجود آمدن محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شوند.

 

۳- تغییر محل دندان ها :

یکی از مهمترین اقداماتی که همیشه پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان ها انجام می شود، نصب ریتینر می باشد به همین دلیل در صورتی که فرد در منزل بریس ها را از روی دندان خود بردارد و از ریتینر استفاده نکند، دندان ها بر اثر فشارهایی که به آنها وارد می شوند، حرکت کرده و دوباره نامنظم می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ