بهترین زمان انجام ارتودنسی

بهترین زمان ارتودنسی

زمان ارتودنسی را دندانپزشک با توجه به شرایط دندان‌ها مشخص می‌کند و نمی‌توان گفت سن خاصی برای ارتودنسی مناسب است. ارتودنسی امروزه در بین کودکان و جوانان به یکی از روش‌های درمانی و گاهاً زیبایی در حوزه دندانپزشکی مربوط می‌شود که با انواع مختلف ارتودنسی، افراد در سنین مختلف می‌توانند مورد استفاده قرار دهند ولی متداول‌ترین نوع ارتودنسی، ارتودنسی ثابت نام دارد.

 

کاندید مناسب ارتودنسی دندان

قبل از اینکه به این موضوع که بهترین زمان ارتودنسی چه زمانی است، باید به این مسأله بپردازیم که چه افرادی کاندید مناسب ارتودنسی هستند. آن دسته از افرادی که با فاصله بین دندان‌های خود روبرو هستند، می‌توانند کاندید مناسبی به شمار آید.

کج بودن دندان‌ها، بیرون زدگی دندان‌ها، داخل رفتگی دندان‌ها، جلوزدگی بیش از اندازه دندان‌های فک بالا، جلوزدگی بیش از اندازه دندان‎ها فک پایین، منحرف بودن فک و دیگر مشکلات اینچنینی همگی جزء مواردی هستند که افراد را ترغیب می‌کنند تا از این روش درمانی استفاده کنند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی چه زمانی می‌تواند باشد.

 

سن مناسب ارتودنسی دندان

برای انجام ارتودنسی باید شرایط خاص دندان‌ها را مدنظر قرار داد. معمولاً بین 3 الی 9 سال دندانپزشک باید صبور باشد تا رشد دندان‌های دائمی کودک تکمیل شود ولی باز هم همه چیز به شرایط خاص دندان‌های کودک مرتبط است و شاید از سنین پایین، ارتودنسی آغاز شود.

بین 10 الی 14 سالگی هم تا زمانی که دندان‌های دائمی رشد خود را ادامه دهند، دندانپزشک می‌تواند ارتودنسی را به تأخیر بیندازد. اگر فرزند شما با مشکل جلوزدگی دندان‌های فک بالا روبرو شده باشد،معمولاً اردونسی بین 15 الی 18 سالگی انجام می‌شود، به این دلیل که رشد فکی باید تکمیل شود و برای سنین بالای 18 سال هم باید بدانید که صرفاً به خاطر جنبه درمانی ارتودنسی آن را انجام نمی‌دهند، بلکه ارتودنسی برای سلامت لثه و دندان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به آنچه گفته شد، بهترین زمان ارتودنسی به صورت دقیق مشخص نیست، بلکه شرایط دندان‌ها مشخص می‌کنند که آیا زمان ارتودنسی فرا رسیده است یا خیر.

بیشتر بدانید :  آشنایی با اجزای دستگاه ارتودنسی ثابت

زمان درمان ارتودنسی

انواع ارتودنسی

با فرارسیدن زمان ارتودنسی متقاضیان به دنبال پاسخ این سؤال هستند که چند نوع ارتودنسی وجود دارد که بتوانند مورد استفاده قرار دهند. ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی فانکشنال، ارتودنسی نگهدارنده، برا‌کت‌های شفاف در ارتودنسی و ارتودنسی دیمون همگی انواع ارتودنسی را تشکیل می‌دهند.

در این میان، ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع را به خود اختصاص داده است. معمولاً ارتودنسی ثابت با دقت و کنترل بیشتری دندانپزشک را روبرو می‌کند و به همین دلیل، امروزه بیشتر مورد استفاده و کاربرد قرار می‌گیرد.

 

محدودیت های غذایی بعد از ارتودنسی

بعد از اینکه دندانپزشک بهترین زمان ارتودنسی را برای شما مشخص می‌کند و انجام می‌گیرد باید با محدودیت‌های غذایی هم بعد از ارتودنسی آشنا باشید. مصرف غذاهای سفت باید کاملاً محدود شود؛ همچنین غذاهایی که چسبناک هستند و دارای مقادیر زیادی قند را هم نباید در رژیم غذایی قرار داد. عمدتاً غذاهای شیرین باید به حداقل برسند. آدامس، انواع شکلات، آجیل، پیتزاهای ترد، انواع نان شیرین، کیک، بستنی، نوشابه، چای شیرین، آبمیوه رنگی و… همگی جزء محدودیت‌های غذایی به شمار می‌آیند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، بهترین زمان ارتودنسی با توجه به شرایط دندان‌ها مشخص می‌شود و همچنین با وجود انواع ارتودنسی می‌توان در شرایط مختلف ارتودنسی مناسبی را انتخاب کرد که رایج‌ترین نوع ارتودنسی، نوع ثابت آن است. در این میان، چنانچه شما به دنبال یک دندانپزشک ماهر و باتجربه در مشهد برای انجام ارتودنسی هستید، دکتر برهمن سبزواری به عنوان متخصص ارتودنسی و مشکلات فکی و دندانی امروزه شناخته می‌شود و شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصین ما در این سایت در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ