جلوگیری از بوی بد دهان هنگام ارتودنسی

جلوگیری از بوی بد دهان هنگام ارتودنسی

اگر می خواهید علاوه بر داشتن دندان هایی سفید و یک دست، از لحاظ  زیبایی هم بهترین را برخوردار باشید، مهمترین و آسان ترین راه برای رسیدن به آن، درمان به روش ارتودنسی می باشد که در این روش درمانی ممکن است متوجه مشکلاتی مثل بوی بد دهان در هنگام انجام آن شوید. چرا که وقتی که بیماران ذره های غذا را با دندان های خود می جوند، خرده های غذا در بین سیم های دندان ها گیر می کنند که این امر مهم یکی از رایج ترین مشکلات در رابطه با ارتودنسی می باشد، اما شما می توانید با مراجعه به متخصص ارتودنسی با تجربه از راهکار های ساده برای جلوگیری از وجود آن آگاه شوید و با روش صحیح و مناسب با آن مواجه شوید.

شما مخاطبان گرامی می توانید با رعایت و استفاده از 7 روش زیر که ما در ادامه برای از بین بردن بوی بد دهان در هنگام ارتودنسی بیان کرده ایم، بهره ببرید تا هیچ گاه در طی دوره درمان خود و چه بعد درمان باعث عارضه ای در دهان شما نشود. این موارد عبارت اند از : 

۱- استفاده بسیار از غذاهای سالم و مقوی: به این دلیل که داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، یکی از مهم ترین و بزرگترین مورد از عوامل بد بو شدن دهان در هنگام درمان دندان به وسیله ارتودنسی می‌باشد که استفاده از غذاهای قنددار و چسبنده موجب می شود قند و مواد سخت موجود در آنها بر روی دندان‌ها، وسایل و سیم‌کشی‌های ارتودنسی باقی بماند که جدا کردن این مواد کار بسیار سختی برای بیماران تحت درمان می باشد.
به این دلیل که اگر این مواد قنددار مثل ذرات غذا به موقع و به جا مصرف نشود، باعث بوی بد می شود که به دلیل همین امر که گفتیم جدا کردن آنها مشکل می باشد.
بنابراین باید تا آخر درمان صبر کنید تا درمان شما به پایان برسد و بعد سیم ها را از دندان ها جدا کنند که در نتیجه باید متوجه شده باشید که این مورد یکی از مهم ترین موارد ایست که باید رعایت شود. 

 

۲- مورد بعدی که باید از آن استفاده کنید، بیشتر کردن دفعات مسواک زدن می باشد. چرا که اگر شما مخاطبان گرامی در روز دوبار برای سلامت دندان و پاکیزگی دهان خود مسواک می زنید، باید به این نکته توجه کنید که در بعضی درمان ها مثل ارتودنسی تنها این دو بار مسواک زدن در شبانه روز کافی نیست، به این دلیل که ممکن است ذره های غذا به سیم کشی ها و ابزار های او بچسبد که ماندگاری آنها سبب ایجاد باکتری و عفونت در دهان و خراب کردن دندان ها می شوند.
بنابراین اگر دوست ندارید از این مشکل رنج ببرید، بهترین راهکار مسواک زدن مکرر در طول شبانه روز است تا هیچ ذره ای بر روی دندان هایتان قرار نگیرد.

 

۳- عامل سوم شما باید از بهترین نخ دندان و دهان‌ شویه ها برای سلامت خود استفاده کنید.
به خاطر اینکه با استفاده‌ی منظم و سر ساعت معین از نخ دندان و دهان‌ شویه می‌تواند برای افرادی که زیاد پایبند چنین کارهایی نبوده اند، بسیار دشوار و یا پر زحمت و سخت باشد، اما بهتر است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان در هنگام ارتودنسی که حاضر به انجام هر کاری برای از بین بردن آن هستند، استفاده از نخ دندان و دهان شویه خواهد بود.
بنابراین با استفاده‌ی منظم و مکرر از نخ دندان قبل از مسواک زدن نیز به برطرف کردن ذرات غذایی که با مسواک از بین دندان‌ها و سیم‌کشی‌ها پاک نمی‌شوند کمک بسیاری می کنید و آینده روشنی را برای دندان های خود به ارمغان می آورید. پس بهتر است حتما چند دقیقه از ساعات روز خود را  برای استفاده از نخ دندان و برطرف کردن این ذرات غذایی نامطبوع اختصاص دهید تا دچار بوی بد دهان نشوید و دندان های خود را دچار مشکل نکنید. 

بیشتر بدانید :  مدت زمان ارتودنسی (آیا ارتودنسی در زمان کوتاه امکان پذیر است؟)

 

۴- چهارمین عاملی که باید به آن توجه کنید، تمیز کردن دندان ها را به‌طور منظم پس از ارتودنسی است. چون مسواک زدن، استفاده از دهان‌ شویه و نخ دندان خود به‌ تنهایی می‌توانند فواید بسیاری داشته باشد و مشکلات بسیاری را برایتان از میان بردارد که اگر بتوانید در هنگام درمان ارتودنسی، روش‌های تمیز کردن دندان های خود را به‌ طور منظم و مکرر انجام دهید، هیچگاه دچار بوی بد دهان و مشکلات نظیر آن نخواهید شد.
به این دلیل که انجام این دفعات منظم تمیز کردن‌ دندان موجب می‌شوند که هرگونه ذرات غذایی و مواد قندی که دفعه‌ی قبل تمیز نکرده‌اید و ماندگار شده اند پیش از آنکه شروع به تشکیل باکتری‌ها و ایجاد بو شدن دهان کنند به آسانی از بین ببرید. 

 

۵- شما می توانید برای حل مشکل خود تا مقدار زیادی که در توان دارید آب بنوشید. به خاطر اینکه تامین آب کافی برای بدن در هنگام درمان ارتودنسی بسیار پر اهمیت می باشد. چرا که نوشیدن آب کافی و به مقدار زیاد به بدن موجب می‌شود دهان به مقداری که دلخواهش است، بزاق کافی تولید کند، که این بزاق کافی دهان برای دفع و برطرف کردن باکتری‌ها و ذرات غذایی از دهانتان لازم است.
به این دلیل که آنها را از بین می برد و همچنین عفونت های موجود را سریعا برطرف می کند. در صورتی‌ که بی دقتی کنید و به توصیه های متخصص خود گوش نکنید و به اندازه کافی آب مصرف نکنید، دهانتان بزاق کافی ترشح نمی کند که از این‌ رو با خشک شدن دهان، احتمال بد بو شدن دهانتان بیشتر خواهد شد، چون که در این صورت بزاق قادر نیست کار خود را به‌ خوبی انجام دهد و کاربرد مفیدی ندارد و بی تاثیر می باشد. 

 

۶- بیماران عزیز با دقت در توصیه هایی که متخصص ارتودنسی کرده اند به هیچ عنوان نباید نوشیدنی‌های قندی مصرف کنید،زیرا نوشیدنی هایی مثل آبمیوه‌ها و نوشابه‌های حاوی قند نیز موجب پوکی دندان ها و بدبو شدن دهان می‌شود.

 

۷- قبل از اینکه ارتودنسی را انجام دهید، پزشک متخصص باید حتما دندان های شما را جرم گیری کند و همچنین پس از انجام آن هم جرم‌ گیری‌های دوره‌ ای را برای بیمار پیشنهاد می کند که حتما آنها را جدی بگیرند، چون معاینات و جرم‌ گیری دوره‌ ای در دوران ارتودنسی مهم‌ تر از هر زمان دیگر درمان ها است و از آنجایی که پوسیدگی دندان روند درمان را مختل می‌کند، مراجعان هر شش ماه یک بار پیش دندانپزشک خود بروند و از او مشاوره بگیرند. 

 

در پایان همه این مطالبی که گفته شد و توجه به این که این نکته بارها و بارها تکرار شد، باز هم دوباره توصیه می کنیم که حتما رعایت بهداشت دهان و دندان را در هر شرایطی که در آن قرار دارید را انجام دهید و البته این امر را هم بدانید که نکات مورد نظر در سیم کشی دندان (ارتودنسی) پر رنگ تر و واجب تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ