دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست؟

دستگاه فانکشنال ارتودنسی

شاخه ای از ارتودنسی که بسیاری از افراد آن را نمی شناسند ارتودنسی فانکشنال است. این روش نوعی درمان ارتودنسی متحرک یا ثابت است که برای مرتب شدن دندان ها و فک استفاده می شود و تأثیر به سزایی را در چهره بیمار به همراه می آورد. این روش درمانی بیشتر در رفع عیوب و ناهنجاری های کلاس 2 استفاده شده و دارای دستگاه های مختلفی است. در ادامه این مقاله به بررسی انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی می پردازیم.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست؟

دستگاه هایی که در روش ارتودنسی فانکشنال و جهت رفع عیوب استخوان، بی نظمی دندان ها و ناهنجاری های های فک، از آن ها استفاده می شود را دستگاه فانکشنال ارتودنسی می نامند. این دستگاه ها برای مدتی در دهان بیمار و روی فک بالا و پایین قرار داده می شوند و بیمار ملزوم به تحمل آن ها است تا نتیجه بگیرد.

معرفی انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی

انواع دستگاه های فانکشنال ارتودنسی به 2 گروه کلی دستگاه فانکشنال متحرک و ثابت تقسیم می شوند. دستگاه فانکشنال متحرک رایج تر بوده و توسط بیمار قابل جا به جایی است. جنس این دستگاه پلاستیکی می باشد؛ اما دستگاه فانکشنال ثابت به وسیله اجزای خود روی قوس دهانی بیماری توسط پزشک فیکس می شود. اینکه کدام دستگاه مناسب بیمار است توسط پزشک و با توجه به وضعیت بیمار انتخاب می شود. در ادامه انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی را معرفی می کنیم.

1.دستگاه هربست

یکی از انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی ثابت، دستگاه هربست است. همانطور که گفته شد چون هربست از انواع ثابت است نمی تواند توسط بیمار برداشته شود. این دستگاه توسط متخصص ارتودنسی و به منظور درمان اوربایت شدید که از رشد فک پایین بیمار جلوگیری می شود، روی قوس دهانی نصب می شود.

2.دستگاه بایونیتور (فانکشنال متحرک)

دستگاه بایونیتور نیز مانند دستگاه هربست به منظور رفع و اصلاح اوربایت و رشد فک پایین بیمار استفاده می شود با این تفاوت که بر خلاف هربست، بایونیتور دستگاه فانکشنال متحرک است و ویژگی های دستگاه های این گروه را دارد.

3.دستگاه اکتیویتور (فانکشنال متحرک)

این دستگاه که جزو انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی متحرک است در مدل های متفاوتی مثل H، V و کینتور، به منظور ایجاد هماهنگی بین دو فک بیمار استفاده می شود.

4.دستگاه فرانکل (فانکشنال متحرک)

دستگاه فرانکل جزو انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی متحرک برای درمان ناهنجاری های فک است. نحوه استفاده از این دستگاه با سایر دستگاه های گروه فانکشنال ارتودنسی متحرک متفاوت است و در مدل های مختلفی از فرانکل 1 تا فرانکل 5 عرضه می شود. هرکدام از این مدل ها در درمان ناهتجاری به خصوصی کاربرد دارد. این نوع دستگاه با محدود کردن نیروهای عضلانی نامناسب و تحریک رشد فک پایین سعی در ایجاد فضای خالی برای روند رشد دندان های دائمی دارد.

5.دستگاه تویین بلاک

این نوع از انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی به منظور اصلاح اورجت دندانی و بهبود رشد فک پایین استفاده می شود.

6.دستگاه مارا

زمانی که دندان های جلویی فک بالای بیمار در مقابل دندان های جلویی فک پایینش خیلی جلوتر قرار گرفته باشد از این وسیله ارتوپدی به منظور جلو آوردن فک استفاده می شود.

نحوه عملکرد ارتودنسی فانکشنال

هدف استفاده از دستگاه های ارتودنسی فانکشنال اصلاح عملکرد ماهیچه و عضله های فک است. در واقع همانطور که بیان شد، این دستگاه ها اصلاح کننده ناهنجاری های استخوانی هستند. دستگاه هایی که از انواع دستگاه های فانکشنال ارتودنسی متحرک و ثابت باشند، منجر به ایجاد فشار و به حرکت در آوردن فک پایین به سمت جلو و رشد فک پایین می شوند. مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از این دستگاه ها به تشخیص پزشک متفاوت است. زمانی تأثیر این روش درمانی به چشم می آید که برای مدت قابل توجهی طبق دستور پزشک از آن ها استفاده شده باشد. در نتیجه همکاری بیمار در روند درمان به بهبود عملکرد و نتیجه کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید :  اقدامات بعد از درمان ارتودنسی

مقایسه مزیت فانکشنال ارتودنسی متحرک و ثابت

به طور کلی استفاده از هر دو نوع فانکشنال منجر به بهبود تناسب اجزای صورت، اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فک، بهبود وضعیت ماهیچه های همبند و سر و گردن می شود. انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی ثابت نیاز به رعایت اصول بهداشتی و دقت در این باره دارند اما در عوض نیاز چندانی به همکاری بیمار در خصوص قرار دادن و برداشتن دستگاه وجود ندارد. در حالی که دستگاه های ارتودنسی متحرک نیاز به همکاری و توجه بیمار در استفاده از آن ها دارد تا نتیجه بهتری از درمان گرفته شود. در ادامه با مزیت های دیگری از ارتودنسی متحرک آشنا می شوید.

  • می توانید ارتودنسی متحرک را در زمان نیز مثل ورزش از دهان خارج کنید و پس از پایان از آن مجدد استفاده نمایید.
  • در ین روش با افزایش سن بیمار تعادل و تناسب میان اجزای صورت بیشتر خواهد شد.
  • ابزار های به کار رفته در این روش نسبت به براکت ها کمتر دیده می شوند.
  • زاویه نیمرخ و لبخندی زیبا تر از نتایج این روش درمانی است.
  • احتمال کشیدن دندان ها در این روش کمتر است و نتیجه نهایی ثابت تر می باشد.
  • احتمال ابتلا به ناهنجاری های فکی و گیجگاهی را کم می کند.
  • این روش درمانی را می توان از سنین کودکی یعنی 3 تا 8 سالگی شروع کرد.

همانطور که گفته شد درمان ارتودنسی متحرک می تواند قبل از سن بلوغ و در کودکی آغاز شود تا نتایج بهتری بدهد.

هزینه استفاده و قیمت دستگاه فانکشنال ارتودنسی

قیمت تمام شده درمان به روش فانکشنال مثل سایر روش های درمانی ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل به وضعیت و شدت بیماری دندان، طول درمان مورد نیاز بیمار، انواع دستگاه فانکشنال ارتودنسی، درمان یک یا هر دو فک و تخصص پزشک می توان اشاره کرد.

سؤالات متداول

آیا درمان با بریس فانکشنال تضمینی است؟

متأسفانه باید گفت این روش درمانی ممکن است برای گروهی از بیماران جواب ندهد و باید به این سؤال پزشک متخصص بعد از معاینه جواب دهد. ارتودنسی فانکشنال متحرک در دوره رشد نوجوان بهتر عمل می کند.

روزانه چقدر به استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک نیاز داریم؟

این زمان توسط پزشک و در دستورالعمل استفاده از بریس ها برای شما توضیح داده می شود اما به طور کلی بیشتر دستگاه های ارتودنسی تمام وقت استفاده می شوند. دقت در رعایت استفاده از این دستگاه به بهبود نتیجه نهایی کمک زیادی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ