بند فلزی ارتودنسی

بند ارتودنسی چیست؟

بند ارتودنسی یکی از انواع ابزارهایی است که معمولا برای درمان ناهنجاری های دندان های عقب بیماران به روش ارتودنسی استفاده می شود. به صورت کلی متخصص ارتودنسی از آن به منظور و با هدف موفقیت در نتیجه پایانی مطلوب و همچنین برای سریعتر طی شدن پروسه درمان کمک می گیرند و البته گاهی امکان دارد در بعضی از موارد تشخیص و نظر ارتودنتیست این باشد که از بند ارتودنسی بجای براکت استفاده کنند که در این هنگام ارتودنتیست تمام سعی خود را می کند که حلقه ای فلزی که دارای جنس استیل و ضد زنگ می باشد را روی دندان های بیمار خود قرار دهند.

هدف از قرارگیری این بند ها این است دور تا دور دندان ها را می پوشاند و همچنین بند ارتودنسی برای دندان های عقبی بسیار عالی و کاربردی می باشد وعلاوه بر آن قدرت و استحکام بالاتر بند ارتودنسی نسبت به براکت باعث شده تا محکم تر روی دندان ها قرار بگیرند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را درباره بند فلزی ارتودنسی کسب کنید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا از آگاهی بیشتری برخوردار شوید.

 

بند ارتودنسی چیست؟

بند ارتودنسی دندان حلقه ای از جنس استیل ضد زنگ است که نقش براکت را برای درمان مشکلات به روش ارتودنسی دندان های عقبی را برعهده دارد، به این دلیل که بند ارتودنسی دوام و استحکام بیشتری نسبت به براکت های معمولی دارد و به خاطر وجود همین ویژگی که در اثر فشار مقاومت نشان می دهد در ارتودنسی بیشتر از آن استفاده می کنند.

این بند ارتودنسی نیرو را بین دندان ها پخش می کند تا تنها یک دندان تحت فشار نباشد، بلکه نیرو بین همه دندان ها پخش شود. همچنین بند ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 

بند ارتودنسی

 

علت استفاده از بند ارتودنسی در درمان ناهنجاری ها چیست؟

برای درمان ناهنجاری های هر دندانی می توان از بند ارتودنسی استفاده کرد، ولی به خاطر داشتن موقعیت قرارگیری بهتری که دندان های عقبی دارند به همین دلیل معمولا بیشتر برای این نوع دندان ها استفاده می شود و البته در زمانی که متخصص ارتودنسی چسباندن براکت ارتودنسی برای دندان بیمار برایش سخت باشد، از بند ارتودنسی برای حل مشکل خود استفاده می کند.

همچنین یکی دیگر از دلایل استفاده از بند ارتودنسی این است که موجب زخم و خراش بر روی گونه نخواهد داشت و هیچ آسیبی به دهان و فک بیمار وارد نمی کند.

 

بند ارتودنسی چگونه نصب می شود؟

نصب بند ارتودنسی در دور تا دور دهان باید توسط دندانپزشک متخصص در چند مرحله انجام شود که مراحل قرار دادن آن بر روی دندان ها را برایتان در ادامه بیان کرده ایم. این مراحل عبارت است از :

در اولین مرحله متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که بند ارتودنسی برای درمان ناهنجاری کدام دندان ها لازم به انجام می باشد، سپس بعد از شناسایی جدا کننده را در اطراف این دندان های مشکل دار قرار می دهد.

البته این نکته وجود دارد که متخصص باید حتما جدا کننده را در روز قبل از نصب بند ارتودنسی، در بین دندان های بیمار گذاشته باشد تا فضای لازم را بین دندان مورد نظر و دندان کناری ایجاد کند تا در حین جاگذاری بند ارتودنسی مشکلی ایجاد نکند.

در یک روز بعد که جداکننده در دهان بود، ارتودنتیست باید جدا کننده را بردارد و بعد اندازه ای از بند را که مورد نیاز است تا استفاده شود، را بررسی می کند.

پس از آن سطح داخلی بند ارتودنسی را به کمک ابزاری به نام سمان پوشانده و بند را روی دندان قرار می دهد تا به وسیله آن راحت تر کار خود را به پایان برساند ولی این نکته هم وجود دارد هنگامی که فلز با بافت دندان در تماس باشد، می تواند سبب پوسیده شدن دندان شود به همین خاطر است که دندانپزشک نگران برخورد فلز با بافت دندان است.

در آخرین مرحله، ارتودنتیست بند ارتودنسی را روی دندان محکم خواهد کرد و قالب ارتودنسی را نیز محکم می کند و در اینجا امکان دارد دندانپزشک برای قالب گیری از موم استفاده کند.

به همین دلیل شما باید حتما به یک ارتودنتیست ماهر مراجعه کنید، چرا که او باید خیلی ماهر باشد که کارش را به درستی انجام دهد، به این دلیل که قالب گیری با موم را هر دندانپزشکی نمی تواند انجام دهد.

 

Orthodontic metal strap

 

چگونه باید از بند فلزی ارتودنسی جایگذاری شده در دهان مراقبت کرد ؟

به صورت کلی بند ارتودنسی هم نیز مثل هر دستگاهی که برای درمان ناهنجاری های دندان و فک به روش ارتودنسی استفاده می شود به مراقبت های خاصی نیاز دارد که در ادامه به برخی از آنها را بیان می کنیم. این موارد عبارت است از :

  1. باید از مصرف مواد غذایی که سفت هستند، مانند آبنبات و یا ذرت بو داده تا حدی زیادی پرهیز کنید.
  2. از جویدن هرگونه وسیله ای مثل مداد و یا خودکار حتما اجتناب کنید.
  3. توصیه می شود بیمارانی که عادت به دندان قروچه دارید، با مشورت ارتودنتیست خود از نایت گارد استفاده کنند.
  4. بیمارانی که از بند ارتودنسی استفاده می کنند، باید بهداشت دهان و دندان خود را جدی تر از قبل رعایت کنند و موارد بهداشتی همچون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به طور صحیح انجام دهند به این دلیل که اگر مواد غذایی بر روی بند های فلزی ارتودنسی بمانند، باعث ایجاد عفونت و حتی پوسیدگی دندان می شود.
  5. استفاده از دهانشویه های ضدعفونی کننده را در فهرست موارد بهداشتی خود قرار دهید.

 

یک بند ارتودنسی مناسب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

بند ارتودنسی باید دارای ویژگی های مثل خاصیت ارتجاعی باشند و همچنین این قابلیت را هم داشته باشد که به راحتی در دهان بیمار جایگذاری شود.

ویژگی مهم دیگری که باید در انتخاب بند ارتودنسی در نظر بگیرید این است که باید مقاومت بالا و کیفیت مواد سازنده آن حتما برسری شده و بعد خریداری شود.

 

چه روش هایی برای محکم کردن بند فلزی ارتودنسی وجود دارد؟

گاهی اوقات برای محکم کردن بند از موم داغ در اطراف بند استفاده می شود. همچنین چسب سوپر گلو هم نیز کاربرد دارد. روش دیگری که می توان برای محکم کردن بند ارتودنسی از آن استفاده کرد، به کار گرفتن سیم کوچکی است که در کنار بند قرار داده می شود. اینکه چه روشی برای محکم کردن بند انتخاب می شود، بر عهده ی ارتودنتیست می باشد.

 

چرا معمولا متخصص ارتودنسی از بند ارتودنسی برای دندان های جلویی استفاده نمی کند؟

اصلی ترین دلیلی که متخصص بند ارتودنسی برای دندان های جلویی استفاده نمی کند، این است که پخش نیروی جویدن در دندان های عقب بهتر از دندان های جلویی است و همین دلیل باعث می شود احتمال شکستن تجهیزات ارتودنسی در دندان های عقبی بیشتر شود. همچنین بند ارتودنسی دوام بالاتری دارد، به خاطر همین ویژگی برای دندان های عقبی نسبت به دندان های جلویی مناسب تر خواهد بود.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ