درد ارتودنسی؛ کاهش درد با 14 راهکار ساده!

کاهش درد ارتودنسی

همانطور که همه ما میدانیم، درد یک پاسخ طبیعی بدن نسبت به هر صدمه و آسیب یا فشار و غیره می باشد. که بسته به شرایط فیزیکی هر فرد و وضعیت روحی او همچنین سن فرد می تواند بصورت کم یا زیاد بروز کند.اگر با درمان ارتودنسی آشنا باشید می دانید که قرار دادن براکت ها روی دندان ها گاه ان کشیدن دندانی و خیلی از مواردی که در این درمان به کار می رود رود ممکن است درد های متفاوتی به دلیل فشار استفاده از ابزار مختلف و غیره به وجود بیاورد.

درد در درمان ارتودنسی

درد ارتودنسی تأثیر قطعی بر روی انطباق و فعالیت روزانه دارد. درد ارتودنسی، بیشترین اثر منفی ناشی از انجام ارتودنسی، نگرانی اصلی والدین، بیماران و پزشکان است. مطالعات نشان داده است که این واکنش یک عامل بازدارنده اصلی برای درمان ارتودنسی و دلیل مهمی برای قطع درمان است. شکی نیست که درک درد ارتودنسی بخشی از یک واکنش التهابی است که باعث تغییر در جریان خون به دنبال اعمال نیروی ارتودنسی می شود.

درد مرتبط با قرار دادن سیم کمانی ارتودنسی در اکثر بیماران 4 ساعت پس از قرار دادن سیم کمانی ارتودنسی تجربه می شود که در 24 ساعت به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد. ضروری است که کنترل درد در طول درمان ارتودنسی باید به عنوان یکی از جنبه های مهم ارتودنسی در نظر گرفته شود. معمولا هنگام فعالیت های زیر، درد شروع می شود:

• هنگام جویدن (معمولا غذاهای سفت و محکم)
  • هنگام صحبت کردن به دلیل برخورد براکت و سیم ارتودنسی به لب، لپ و زبان فرد
  • هنگام برخورد کردن زبان به بریس ها

14راهکار کاهش درد در درمان ارتودنسی

میزان ، شدت و کنترل درد در درمان ارتودنسی از جمله سوالات رایجی است که از متخصص ارتودنسی پرسیده می‌شود. در روزهای اول درمان ارتودنسی و یا پس از هر جلسه ویزیت، ممکن است بیمار با کمی احساس درد و فشار بر روی دندان‌ها مواجه شود. اما نگران نباشید با این راهکارها میتوانید درد خود را تا حد خوبی کاهش دهید اما فراموش نکنید صبوری بیشترین کمک را برای موفقیت درمان ارتودنسی خواهد کرد.

1- استفاده از داروهای بی حسی

این داروها مثل آن به سول کرم لثه که باید به طور مستقیم روی دندان و لثه مالیده شود با این روش درد درمان آنها را احساس نمی کنید

2- داروهای مسکن

اگر میدانید با سفت کردن ارتودنسی احساس درد خواهید کرد یک ساعت قبل از ملاقات با پزشک داروی مسکن مصرف کنید بدین ترتیب در هنگام سفت کردن ارتودنسی ها شما درد کمتری حس می کنید. اگر بعد از آن نیز در زیاد باشد می‌توان از مسکن های معمولی مانند “استامینوفن” و یا “بروفن” استفاده کرد. این داروها در فواصل ۴ تا ۶ ساعته بکار می روند.

3- خوردن غذاهای آبکی و نرم

رژیم غذایی پیشنهادی توسط متخصص ارتودنسی برای بیماران در هفته اول درمان ، استفاده از مواد غذایی نرم و رقیق است. توجه داشته باشید خوردن غذاهای سفت مثل شکلات و غیره بعد از سفت کردن ارتودنسی باعث فشار بیشتر و درد خواهد شد. بنابراین باید از غذاهای نرم مثل پوره سیب زمینی و آبکی مثل سوپ و غلات را در رژیم غذایی بگنجانید.

4- رعایت بهداشت و استفاده از خمیردندان مخصوص ارتودنسی

یکی دیگر از عوامل موثر بر کنترل درد در درمان ارتودنسی ، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بیماران در حین درمان (خصوصا در روزهای اول) می‌توانند از خمیر دندان ضد حساسیت مانند “سنسوداین” استفاده نمایند، همچنین باید مسواک زدن به صورت نرم و آهسته باشد.

5- قرار دادن موم ارتودنسی

این موم ها هم توسط دندانپزشک و هم توسط خود فرد استفاده میشود که باعث محافظت از داخل لب ها می شود و در واقع لبه های تیز براکت ها را می پوشاند. این موم غیر سمی بوده و بلعیدن آن مشکلی ایجاد نمیکند اما باید قبل از مسواک زدن و غذا خوردن برداشته شود.

موم ارتودنسی

6- استفاده از کمپرس یخ

این کمپرس به دلیل پایین آوردن دما به کاهش تورم دهان کمک می کند.

7- نوشیدن آب سرد

این کار باعث بی حس شدن دهان هان و کاهش موقت درد و ناراحتی می شود.

8- شستشوی دهان با آب نمک

این شست و شو نیز باعث التیام زخم‌های لثه و دهان و یا بریدگی و پیشگیری از عفونت می‌شود. البته اگر آب گرن با نمک استقاده شود بهتر است. همچنین میتوانید آب نمک را قرقره هم بکنید.

9- استفاده از براکت سرامیکی

به جای استفاده از براکت فلزی از براکت سرامیکی استفاده کنید. هم جزء ارتودنسی نامرئی هستند، هم شیک هستند و هم به بافت های دهان شما آسیبی وارد نمی کنند و در نتیجه درد کمتری را متحمل می شوید، البته نظر متخصص در مورد نوع براکت در الویت دارد.

بیشتر بدانید :  سیم ارتودنسی

براکت سرامیکی

10- ماساژ لثه با یخ

برای تسکین درد لثه ، ماساژ آن با یخ توصیه میشود چرا که باعث بی حسی و عدم احساس درد میشود.

در کل بیماران نباید نگران درد و ناراحتی در انواع درمان های ارتودنسی باشند.در صورتی که پس از گذشت چندین روز ، درد ناشی از درمان کاهش نیافت ، می‌توانید به متخصص ارتودنسی خود رجوع کنید. متخصص ارتودنسی در ابتدا دستگاه ارتودنسی را بررسی می‌کند و در صورت درد زیاد، آن را مجددا تنظیم خواهد نمود.

11- خوردن بستنی

بستنی یکی از راه‌‌های فوری است که به برطرف کردن درد ارتودنسی کمک می‌کند. بهتر این است که چند تکه بستنی را بلافاصله بعد از قرار دادن ارتودنسی روی دندان بخورید. بستنی به عنوان عنصر اصلی در تسکین درد شدید ناشی از ورم لثه‌ها عمل می‌کند. بستنی حس خنکی را در دهان به وجود می آورد. بیمار بهتر است دو یا سه بار در روز بستنی استفاده کند تا دردش تسکین یابد.

12- استفاده از نوار های لاستیکی کشی

اگر روی دندان‌هایتان بریس‌های معمولی دارید باید روی بریس‌ها، نوارهای لاستیکی کشی وجود داشته باشد. مطمئن شوید که این نوارها از جنس خوبی هستند به دلیل اینکه نوارها می‌توانند دردی که پس از تنظیم براکت‌ها ایجاد می‌شود را کاهش دهد.

نوار لاستیکی

13- عدم دستکاری زخم های درون دهان

یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از براکت ارتودنسی برای بیمار ایجاد می شود این است که در کنار لثه و دندان زخم هایی مثل جوش به وجود می آید که فرد تمایل دارد آنها را دستکاری کند و در واقع دست زدن به آن زخم ها می تواند روند بهبود را کند تر کند.

14- خوردن نوشیدنی های اسیدی ممنوع

درست است که این نوع نوشیدنی جزو مایعات به حساب می آیند ولی به دلیل اسیدی بودن باعث تخریب وتشدید درد زخم ها می شود و خیلی ضرر دارد. به همین دلیل است که بیماران نباید از نوشابه یا آبمیوه مرکبات استفاده کند. شیر ولرم، آب و نوشیدنی های مفید دیگر به بیماران توصیه می شود.

آیا جایگزینی برای ارتودنسی جهت کاهش درد آن وجود دارد؟

ارتودنسی تنها راه درمان اصولی و پایه ای برای اصلاح مشکلات فک و دندان ها می باشد اما گاهی برخی از افراد تحمل دستگاه های ارتودنسی را ندارند و همین طور ظاهر دستگاه های ارتودنسی برای آنها قابل تحمل نیست و یا این  که مدت طولانی درمان را نمی پذیرند که در این مواقع با مشورت پزشکان متخصص می توانند از درمان های جایگزین استفاده کنند. موارد ذکر شده در زیر بخشی از جایگزین های ارتودنسی می باشد:

1- ارتودنسی زبانی یا لینگوال

برخلاف ارتودنسی ثابت به روش معمول که در آن دستگاه های ارتودنسی به سطح خارجی دندان ها متصل می شود در ارتودنسی زبانی یا لینگوال دستگاه ها به سطح داخلی دهان و پشت دندان ها وصل شده و کاملا پوشیده و غیر قابل دیدن می باشند. در این روش به دلیل وصل شدن وسایل به سطح درونی دندان ها بیمار احساس ناراحتی زیادی کرده از این جهت که زبان در برخورد با دستگاه ها دچار آسیب می شود به همین علت و محدودیت های لابراتواری هنوز در ایران از این سیستم درمانی استقبال چندانی نشده است.

ارتودنسی لینگوال

2- ارتودنسی شفاف

یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی یا همان پلاک های شفاف می باشد که از مزایای این نوع روش می توان به غیرقابل رویت بودن، متحرک بودن و همچنین داشتن بهداشت بهتر اشاره کرد. از این بابت از محبوبیت بسیاری برخوردارند. همین طور این پلاک ها به دلیل متحرک بودن همکاری بالای بیمار را خواستار است و دارای هزینه بسیار زیادی به نسبت درمان ارتودنسی به روش معمولی می باشد.

ارتودنسی نامرئی

3- درمان های ترمیمی و زیبایی دندان

با توجه به کم هزینه بودن و طول درمان بسیار کمتر درمان های ترمیمی و زیبایی همیشه این سوال وجود داشته که آیا می شود این درمان ها را جایگزین ارتودنسی کرد یا نه؟

همان طور که گفته شد با توجه به شرایط بیمارو مشکلات دندانی و فکی افراد درمان مناسب انتخاب می گردد. مثلا در بیمارانی که دارای بی نظمی هستند با توجه به سالم بودن دندان ها درمان ارجح ارتودنسی می باشد. اما اگر بیمار از نظر ظاهری و شکل دندان ها نارضایتی داشته باشد بهتر است با متخصص ترمیمی و زیبایی مشورت کند تا بهترین درمان را انتخاب کند.

پس از مراجعه به مطب می‌توانید در مورد اقدامات لازم برای کاهش درد مشورت نمایید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر برهمن سبزواری کلیک کنید