10 نکته که قبل از ارتودنسی باید بدانید!

ارتودنسی دندان
دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی در مشهد در این مقاله به توضیح نکات مهم قبل ارتودنسی می پردازد. قرار دادن براکت ها بر روی دندان ها می تواند یک تجربه جدید و متفاوت باشد . با اطلاعات و راهنمایی های درست، قرار دادن دستگاه ارتودنسی ثابت می تواند یک فرایند راحت و قابل تحمل برای  فرد باشد. دندان های نامنظم و یا به هم ریخته یک مساله جدی  است صرف نظر از  این که شما چند سال دارید و یا دهان شما چه شرایطی دارد. مهم ترین نکته ای که این دندان های نامنظم ایجاد می کنه تاثیر مخربی هست که بر روی اعتماد به نفس فرد می گذارد. حتی اگر فرد بهداشت دهانی خیلی خوبی هم داشته باشد ، باز هم دیگران در مورد دندان های نامنظمش قضاوت منفی ای خواهند داشت. همچنین خیلی بهتر است که دندان های نامرتب یک نوجوان قبل از اینکه بحران دوره نوجوانی وی آغاز شود اصلاح شوند چون در دوره نوجوانی ، ظاهر فرد مهم ترین  نکته تلقی می شود.
این بخش شامل 10 مورد از مهم ترین نکات قبل از ارتودنسی است که باید در مورد براکت های ارتودنسی بدانید و به شما کمک کند تا برای پذیرش آن آماده شوید.

 


1.شما می توانید در هر سنی درمان ارتودنسی را انجام دهید.

معمولا دستگاه ارتودنسی ثابت اغلب با دوران نوجوانی مرتبط است چون این زمان سنی هست که اکثر افراد متوجه دندان های نامنظم خود می شوند ولی باید دانست که هیچ محدودیت سنی برای اصلاح این مشکلات دندانی وجود ندارد.

بنابراین نباید درگیر این کلیشه رایج شد که ارتودنسی فقط مختص نوجوانان است.شما می توانید درمان ارتودنسی را برای اصلاح دندان های نامنظم خود در هر سنی انجام دهید تا زمانی که دندان ها و لثه سالمی داشته باشید. براکت های ارتودنسی برای افرادی که لثه آنها بیمار هست و یا بهداشت دهانشان ضعیف است توصیه نمی شود. زیرا در طی درمان ارتودنسی ثابت نیروی قابل ملاحظه ای به دندان ها و لثه وارد می شود بنابراین شما نیاز دارید که لثه های سالم و انعطاف پذیری داشته باشید تا بتواند کاربرد دستگاه ارتودنسی ثابت و نیروهایی که وارد می شود را تحمل کرده و تطابق پیدا کند.
امروزه تعداد بزرگسالانی که به دنبال درمان ارتودنسی ثابت هستند افزایش پیدا کرده است. بسیاری از آنها افرادی بوده اند که در دوره کودکی یا نوجوانی به علت دندان های نامرتب نیاز به ارتودنسی داشته اند ولی والدین و خانواده آنها به این مسئله توجه نکرده اند. بنابراین این افراد در بزرگسالی سعی می کنند دندان های به هم ریخته و نامنظم خود را درمان و برطرف کنند تا اعتماد به نفس از دست رفته را بازیابند.

 


2.دندان های ردیف شده تنها هدف درمانی ارتودنسی ثابت نیست.

معمولا فرض می شود که هدف از قرار دادن براکت ها یا دستگاه ارتودنسی ثابت ، مرتب و ردیف کردن دندان های فرد است. این نکته تنها یکی از اهداف درمان ارتودنسی است ولی تنها هدف نیست و این دستگاه نکات و نتایج دیگری را هم تامین می کند.وقتی بیمار برای مشورت به متخصص ارتودنسي مراجعه می کند، ارتودنتیست دهان و دندان های بیمار را برای موارد متعدد دیگر هم بررسی می نماید و برای این منظور ممکن از شما سوالات بپرسد که الزاما با دندان های مرتب یا ردیف مرتبط نیست و برای این است که متخصص ارتودنسی دید یا نگرش کاملی نسبت به وضعیت دهان شما پیدا کند.
امکان دارد متخصص ارتودنسی از شما درباره درد در فک سوال کند و یا از شما بپرسد که آیا خونریزی لثه یا مشکلی در لثه ها دارید؟
آیا در دندان هایتان احساس لقی و تکان خوردن می کنید؟
آیا می توانید زبان خود را  کاملا به دورتادور  دهان و اطراف دندان ها حرکت دهید؟
وقتی متخصص ارتودنسی از شما سوال می پرسد مطمئن باشید که علت خوبی برای هر سوال دارد بنابراین سعی کنید که صادقانه پاسخ دهید.در این مورد صبور باشید و عجله نکنید که مطب را ترک کنید و اجازه بدهید که دهان شما هم از نظر دندان های نامرتب و هم از نظر مشکلات لثه و دندان های نهفته بررسی شود.

 


 

3. در طی درمان ارتودنسی نحوه تماس  دندان های دو فک شما یا اصطلاحا بایت (Bite) هم باید اصطلاح شود.

متخصص ارتودنسی تعیین می کند چه میزان دندان های شما باید مرتب شود. همچنین بررسی می کند که آیا تماس دندان های بالا با پایین مناسب است یا نه! این تماس را اصطلاحا بایت می گویند. یعنی وقتی دهانتان را باز می کنید و می بندید دندان های فک بالا با دندان های فک پایین تماس مناسبی داشته باشند.اگر بایت شما سالم باشد هنگام بستن دهان ، دندان ها به راحتی با هم تماس پیدا می کنند بدون اینکه همدیگر را سایش دهند و باعث از بین رفتن یا تخریب دندان ها شوند. .

وقتی دندان ها روی هم قرار می گیرند نباید یک فضا یا فاصله قابل توجه بین ردیف دندان های بالا و دندان های پایین وجود داشته باشد.باید اطمینان حاصل کرد که عملکرد دهان فرد صحیح است. اگر بایت یعنی تماس دندان های فک بالا با فک پایین مناسب نباشد می تواند باعث مشکلات مفصل فکی شود و گاهی منجر به سردرد و یا مشکلات صحبت کردن و جویدن شود.
بنابراین مراجعین باید آگاه باشند که هر چند ممکن است یک فک بی نظمی دندانی داشته باشد و فک دیگر ظاهراً سالم و  بدون مشکل باشد ولی در طی درمان ارتودنسی ثابت ناگزیر هستیم که بر روی دو فک ، دستگاه ارتودنسی را قرار دهیم.در نهایت دندان های فک بالا باید با دندان های فک پایین تماس مناسب و دقیق داشته باشند و یا اصطلاحا بایت مناسبی ایجاد شود.بنابراین جلسه نخست معاینه ارتودنسی فقط برای تعیین نیاز یا عدم نیاز به براکت ارتودنسی نیست بلکه عوامل متعدد دیگری هم باید سنجیده شوند.

 


4.متخصص ارتودنسی یک فرد متبحر و متخصص است.

ممکن است برخی از ما تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندان پزشک معمولی و عادی را ندانیم.به زبان ساده یک متخصص ارتودنسی فردی است که در زمینه حرکات دندانی و عملکرد فکی ، دوره آموزشی کامل و تخصصی را گذرانده است.بنابراین از دانشی که یک دندانپزشک معمولی برخوردار است ، آگاه بوده و علاوه بر آن، تخصص و تبحر اضافه و ویژه ای در زمینه حرکتهای دندانی دارد.بنابراین متخصص ارتودنسی ، بهترین انتخاب برای تشخیص و قرار دادن و کنترل دستگاه های ارتودنسی ثابت است.
در برخی از مواقع همکاران محترم دندانپزشک، خود براکتها و دستگاه ارتودنسی ثابت را برای مراجعان قرار می دهند.ممکن است که به مراجعین گفته شود این کار از نظر مالی به نفع بیمار است و یا پروسه درمان سریع تر از زمانی انجام خواهد شد که به نزد متخصص ارتودنسی بروند.این مساله همیشه بد نیست ولی واقعیت این است که یک دندان پزشک معمولی (جراح-دندانپزشک)، بر خلاف متخصص ارتودنسی آموزشهای تخصصی لازم را ندیده است و همیشه این احتمال وجود دارد که نتواند به درستی دستگاه ارتودنسی ثابت را روی دندانها قرار بدهد یا آن را کنترل نماید.در این شرایط شما ناچار خواهید بود که به نزد متخصص ارتودنسی بروید و هزینه بیشتری برای اصطلاح مشکل پیش آمده پرداخت کنید. بنابراین معقول و منطقی است که از ابتدا فرد مناسب را برای درمان ارتودنسی خود انتخاب نمایید.

 


5.عمده ویزیتها و مشورتهایی که با متخصص ارتودنسی انجام می شود هزینه چندانی ندارد.

تعرفه ویزیت دندانپزشک یا پزشک متخصص در ایران حتی از کشورهای همسایه مانند عراق یا افغانستان پایین تر است.حتی در این شرایط هم اگر مراجعه کننده مطب از طرف همکاران دندان پزشک یا متخصص معرفی نامه داشته باشد یا همراهی بیمار فعلی ما باشد هزینه ای بابت مشورت یا ویزیت از وی اخذ گرفته نمی شود.
علاوه بر این ویزیتهای ابتدایی ارتودنسی منحصر به یک جلسه نیست. یک نوبت ویزیت اولیه و دستور رادیوگرافی است. نوبت بعدی مشاهده و بررسی رادیوگرافی است و گاهی نوبت سومی هم برای مشورت با والدین یا همراهان فرد مراجعه  کننده لازم است.هزینه ویزیت بر اساس تعرفه مصوب در اولین جلسه اخذ می شود و در جلسات بعدی که شامل بررسی رادیوگرافی و مشورت های دیگر است هزینه ای گرفته نمی شود.
همچنین شما می توانید با تعداد زیادی از متخصصین ارتودنسی مشورت نمایید تا در نهایت پزشکی را پیدا کنید که با او راحت هستید و میتوانید به او اعتماد کنید. .این نکته اهمیت زیادی دارد چون درمان ارتودنسی ثابت یک فرآیند طولانی مدت بوده و تعداد زیادی جلسات مراجعه و کنترل دارد. شما باید در طی این مدت بتوانید با متخصص ارتودنسی خود در تماس بوده و با وی راحت و خوشحال باشید.اغلب متخصص ارتودنسی ای که دندانپزشک خانوادگی شما معرفی می کند بهترین فرد برای این کار است ولی قضاوت و حس شما هم در این انتخاب اهمیت دارد.

 


 

بیشتر بدانید :  بند ارتودنسی چیست؟

6.برای براکتهای نامرئی (الاینر شفاف) اصرار زیادی نداشته باشید.

امروزه ارتودنسی مدرن بیشتر وارد مباحث عمومی شده است ولی متاسفانه برخی از مراجعین به دقت به نصایح و توصیه های متخصصین ارتودنسی توجه نمی کنند.آنها خواهان براکتهایی هستند که تا حد امکان نامرئی باشد.این مساله که تا حد امکان براکتها دیده نشود قابل درک است ولی این نوع درمان همیشه بهترین انتخاب برای فرد نیست.
براکت های نامرئی یا الاینرهای شفاف طراحی شده اند تا با دندان ها تقریبا یکپارچه شده و دیده نشوند به همین خاطر به ویژه در نوجوانان خیلی طرفدار دارد.ولی تنها درصد خیلی کمی از افراد هستند که مشکل دندانی آنها با سیستم الاینرهای پلاستیکی یا شفاف تطابق دارد و می توانند از این روش بهره ببرند.این مساله به ویژه برای نوجوانان مشکل زاست زیرا باید برایشان توضیح دهیم که زیباترین یا باکلاس ترین گزینه، لزوماً بهترین گزینه درمان نیست و آن چیزی که تعیین کننده است رسیدن به بهترین نتایج در پایان کار است.در بلند مدت شما به دندانهای مرتب، دهان سالمتر و لبخند زیباتر دست پیدا می کنید، ولی این در صورتی است که نوع درمانی را که متخصص ارتودنسی برای شما تجویز می کند بپذیرید. .
اگر اصرار بیش از حد بر گزینه ای داشته باشید که برای شما مناسب نیست (مثلا وقتی که الاینر شفاف برای دندان های شما مناسب نیست ولی اصرار کنید که درمان بر اساس الاینرهای شفاف انجام شود.) ، در نهایت مجبور خواهید شد که در پایان درمان با الاینر شفاف دوباره به سیستم براکت معمولی فلزی رجوع کنید و شاید این درمان با‌ براکت فلزی خیلی بیشتر از چیزی که لازم است به طول بینجامد.

 


 

7.هزینه و طول مدت درمان ارتودنسی بسیار متنوع و متفاوت است.

بسیاری از مراجعین به صورت حضوری یا در فضای مجازی در مورد هزینه و طول مدت درمان ارتودنسی سوال می کنند.باید دانست که این مساله وابسته به نوع مشکل دندانی یا فکی خاص هر فرد است.در همه کشورها، درمان ارتودنسی یک درمان پر هزینه و گران قیمت است، هم به علت تجهیزات و مواد فوق العاده گران قیمتی که نیاز دارد و هم به دلیل طولانی بودن فرآیند درمان که اغلب بین بین 18 تا 30 ماه طول می کشد.

البته‌ خبر خوب این است که بسیاری از بیمه های تکمیلی این هزینه های درمان ارتودنسی را تا حدی پوشش می دهند.همچنین با توجه به اینکه درمان ارتودنسی یک‌ فرآیند طولانی مدت است معمولاً متخصصین ارتودنسی مقداری از هزینه را به صورت اقساط در طی درمان دریافت می کنند.

نکته مهم و قابل ملاحظه متنوع بودن هزینه درمان ارتودنسی است . در واقع هزینه درمان به عوامل متعددی وابسته است از جمله نوع مشکل دندانی فرد ، نوع وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای اصلاح مشکل دندانی ، طول مدت درمان و ….

سیستمهای نامرئی یا invisible خیلی گرانتر از روش های ارتودنسی ثابت معمول هستند. همچنین براکت های سرامیکی پرهزینه تر از براکت های فلزی هستند.به عنوان یک اصل کلی : لزوما هر درمانی که گران تر است برای دندان های شما بهتر نیست بنابراین همواره به توصیه های متخصص ارتودنسی توجه کنید چون وی بهترین نوع سیستم ارتودنسی و براکتی را که متناسب با مشکل دندانی و فکی شماست برایتان در نظر می گیرد.

در مقاله ” هزینه ارتودنسی ” به جز عوامل تعیین کننده هزینه ارتودنسی،خدمات بیمه و نحوه پرداخت هزینه با روش های کاهش هزینه آن، نیز آشنا می‌شوید.


 

8.متوسط طول مدت درمان ارتودنسی ثابت 2 سال است.

همان طور که گفته شد متوسط طول مدت درمان ارتودنسی ثابت حدود 2 سال است. ولی در مورد هر فرد این زمان متفاوت بوده و ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. در واقع نوع مشکل دندانی و فکی و میزان کاری که باید انجام شود تا دندان های فرد مرتب شود و تماس دندان هایش اصلاح شود روی طول مدت درمان تاثیر می گذارد.
برخی از روش های خاص وجود دارند که کمک می کنند تا دندان ها خیلی سریع مرتب شوند ولی این روش ها عموما و به طور معمول استفاده نمی شوند مگر در شرایط خاص که دندان ها خیلی محکم و لثه ها سالم باشند و شرایط دهان بیمار از نظر سلامتی عالی باشد.در مورد این روش ها از متخصص ارتودنسی خود سوال کنید. باید بدانید که این تکنیک ها معمولا درجاتی درد و ناراحتی ایجاد می کنند و نیازمند یک سری جراحی های کوچک بر روی فک هستند. این جراحی ها باعث می شوند حرکت دندان ها تسریع گردد و دندان ها زودتر مرتب شوند.

روند بهبود جراحی دردناک و کنترل آن مشکل است. متخصص ارتودنسی شما تلاش می کند راحت ترین راه درمانی را برای شما در نظر بگیرد. اما اگر شما اصرار دارید که پروسه درمان خیلی سریع تر انجام شود متخصص ارتودنسی خطرات و عوارض جانبی این روش ها را تشریح می کند تا بتوانید بهترین روش را برای درمان خود انتخاب کنید.

 


 

9.تغییر دادن متخصص ارتودنسی در میانه درمان ممکن است پرهزینه یا پردردسر باشد.

گاهی برای مراجعه کننده ارتودنسی مقدور نیست تا درمان را تا انتها با متخصص ارتودنسی اولیه ادامه دهد و ناچار است درمانگر خود را تغییر دهد.اگرچه این شرایط سخت و دشوار است ولی گاهی رخ می دهد. اگر شما محل زندگی خود را تغییر داده اید و یا به هر علتی مجبورید که با متخصص ارتودنسی اولیه (که دستگاه ارتودنسی را برای شما نصب کرده است) قطع ارتباط کنید باید بدانید که این فرآیند پر هزینه خواهد بود. زیرا شروع دوباره درمان ارتودنسی در یک مطب دیگر نیازمند پرداخت هزینه اضافه است. به این علت باید قبل از انتخاب متخصص ارتودنسی دقت زیادی داشته باشید و مناسب ترین متخصص ارتودنسی را برای خودتان انتخاب کنید. معمولا شما با متخصص ارتودنسی یک قرارداد کتبی یا شفاهی در مورد هزینه درمان و نحوه پرداخت آن می بندید و اگر بخواهید در میانه درمان، متخصص خود را عوض کنید ممکن است دچار ضرر و زیان شوید. خوشبختانه اکثر متخصصین ارتودنسی به راحتی و به صورت معقول و منطقی با بیمار خود در مورد نحوه پرداخت هزینه درمان و مبالغ پرداخت شده به توافق می رسند و تنها در موارد نادر ممکن است عدم توافق یا عدم تفاهم ایجاد شود.
وقتی به متخصص ارتودنسی جدید مراجعه می کنید باید دوباره او برای هزینه ها به توافق برسید. برخی اوقات متخصص ارتودنسی جدید می تواند بر اساس براکت ها یا سیستم متخصص ارتودنسی قبلی عمل کند. البته برای اکثر متخصین ارتودنسی این یک گزینه مناسب نیست و آنها نیاز دارند که درمان را از ابتدا انجام دهند و طبعا هزینه زیادی به شما تحمیل خواهد شد. بنابراین بهتر است که تغییر در محل سکونت خود را به تعویق بیندازید تا درمان ارتودنسی شما به پایان برسد.

 


 

10.در طی درمان ارتودنسی ثابت ممکن است مقداری درد یا ناراحتی یا آزردگی وجود خواهد داشت.

درمان ارتودنسی ثابت یک فرآیند بدون درد و ناراحتی نیست. تطابق پیدا کردن با دستگاه ارتودنسی به ندرت اذیت کننده است ولی حس جدیدی که این دستگاه در داخل دهان ایجاد می کند و فشاری که به دندان ها وارد می شود ممکن است مقداری ناراحتی یا آزردگی ایجاد نماید. ممکن است تجربه ایجاد زخم هایی داخل دهان و روی مخاط لب ها یا روی گونه داشته باشید زیرا دهان برای پذیرفتن این حجم از قطعات فلزی یا پلاستیکی در برابر بافت هایش تکامل نیافته است.
امکان دارد شما داستان هایی از مراجعین قبلی ارتودنسی در مورد دردها و زخم ها و مشکلات بسیاری که دستگاه ارتودنسی ثابت ایجاد کرده بشنوید و نگران شوید که تحمل کردن این دستگاه برایتان سخت باشد ولی تمامی این عوارض دردناک موقتی بوده و به راحتی و در عرض چند هفته بهبود پیدا می کند. حتی ممکن است در ابتدای درمان، شما براکت ها یا دستگاه ارتودنسی را داخل دهان خود احساس نکنید و در واقع از این همه نگرانی ای که در ابتدای درمان داشته اید متعجب شوید.
به یاد داشته باشید که همواره هدف نهایی درمان ارتودنسی که دهان سالم تر و لبخند زیباتر است اهمیت بیشتری دارد. بنابراین باید شکیبا باشید و بدانید که معمولا در هفته های اول درمان مقداری اذیت و ناراحتی وجود دارد.
متخصص ارتودنسی شما ممکن است که در طی هفته های نخست درمان برای شما مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا بروفن تجویز کند. برخی از متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند که دهانتان را درطول روز چند بار با آب و نمک شست و شو دهید اگر این کار را انجام دهید باعث می شود که دهان و دستگاه ارتودنسی شما باکتری کمتری داشته باشند اما در صورتی که این کار برای شما اذیت و ناراحتی ایجاد نکند.ممکن است در ابتدا جویدن و صحبت کردن مقداری مشکل باشد که این مشکل نیز موقتی و گذرا است.

 

One thought on “10 نکته که قبل از ارتودنسی باید بدانید!

  1. مهتاب محمدی میگوید:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون، ببخشید من یه مطلبی توی مجله اقتصاد آفرین خونده نوشته بود هزینه ارتودنسی 1402 از 25 میلیون شروع میشه! خواستم بدونم واقعیه این قیمت؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ