ارتودنسی دندان

مدت زمان ارتودنسی (آیا ارتودنسی در زمان کوتاه امکان پذیر است؟)

با توجه به میزان مشکلات دندان، مدت زمان ارتودنسی متغیر است. مدت زمان ارتودنسی دندان حدودا 6 الی 24 ماه طول می‌کشد و در موارد پیچیده با چند مشکل تا 2 سال هم ممکن است زمان ببرد. مدت زمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌شود. باید گفت حتی مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی، از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. با ما همراه شوید تا با تمام عوامل تاثیر گذار روی مدت زمان ارتودنسی دندان آشنا شوید و به صورت حدودی بدانید که چقدر باید تحت این درمان باشید تا دندان هایتان صاف و یکدست شود.

عوامل موثر بر مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت زمان ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر مدت زمان ارتودنسی عبارتند از:

نوع درمان

روش های مختلفی برای درمان بی نظمی دندانی و فکی وجود دارد که برای افراد مختلفی که نوع ناهنجاری فکی و دندانی متفاوت دارند، انتخاب می شود. افراد با توجه به نوع و شدت بیماری می‌توانند گزینه‌های مختلف ارتودنسی، از جمله بریس‌های فلزی سنتی، بریس‌های سرامیکی و بریس‌های شفاف  را انتخاب کنند. ساخت بریس‌های فلزی از فلز‌های ضد زنگ است، که باعث می‌شود این روش نسبت به روش‌های دیگر در درمان قوی‌تر عمل کند. از طرفی بریس های سرامیکی و شفاف زیباتر از بریس های فلزی به نظر می رسند و بیشتر بیماران آنها را ترجیح می دهند ولی تاثیرگذاری آنها کمتر است.

مدت زمان ارتودنسی

رعایت کردن  بهداشت دهان و دندان

فرد باید قبل از درمان با یک دندانپزشک عمومی صحبت کند زیرا گاهی اوقات ممکن  است  فرد با مشکلاتی نظیر التهاب لثه، وجود پوسیدگی، تارتار و جرم های سفت و سخت دندانی درگیرباشد و باعث میشود که مدت زمان ارتودنسی دندان زیاد شود. اگر با مشکلات ذکر شده مواجه شدید باید قبل از درمان آن ها را برطرف کنید تا بتوانید تحت درمان قرار بگیرید. پیشنهاد می شود در صورت اطمینان ار سلامت دندانها اقدام به درمان ارتودنسی نمائید و در غیر این صورت ابتدا چاره ایی برای بهبود سلامت دندان های خود بیاندیشید.

شدت مشکل دندان

هرچه شدت مشکل دندان بیشتر باشد مدت زمان ارتودنسی دندان هم بیشتر میشود. شدت مشکلات دندان‌ مال اکلوژن یا اختلالات فکی و دندانی گفته می‌شود. در مواردی که فاصله و شلوغی خفیف بین دندان‌ها وجود داشته باشد، درمان در یک سال و یا کمتر انجام می‌شود ولی در مواردی که شلوغی، فاصله‌ی بین دندان‌ها، دندان‌های بیرون زده و… شدید باشد، درمان در مدت زمان بیشتری نتیجه خواهد داد.

سن و سال

یکی از مهم ترین عواملی که تعیین میکند شما چه مدت باید از دستگاه ارتودنسی استفاده کنید، سن و سال است. کودکان و نوجوانان معمولا سریع‌تر نتیجه می‌گیرند چرا که لثه های جوان تری دارند و قابلیت انعطاف و تغییر مسیر دندان ها در آنها بیشتر است ؛ پس مدت زمان ارتودنسی در سنین پایین‌تر، کوتاه‌تر است. زیرا ساختارهای دهان، فک و دندانی آن ها هنوز در حال رشد است و خیلی زود میتوان مشکلاتشان را حل کرد. اما مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان معمولا بیشتر است. زیرا فک آن ها از رشد ایستاده و صاف کردن دندان های آن ها نیازمند زمان بیشتری است.

مراقبت بیمار

فردی که دارای ارتودنسی است نیاز به این دارد که تمامی دستورالعمل‌های لازم که متخصص ارتودنسی به او داده رعایت کند زیرا همکاری نکردن بیمار می تواند درمان ارتودنسی را طولانی تر و کیفیت نتیجه نهایی را پایین آورد. همکاری با متخصص ارتودنسی و انجام دادن نکاتی که ب شما گوشزد می کند، به بیمار کمک می کند که در زمان کوتاه تر، نتایج بهتری بگیرد. این همکاری شامل رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی،  شده حضور منظم در جلسات تعیین شده و مراقبت از بریس های ارتودنسی می باشد.

شکستن براکت

بعضی بیماران با خوردن غذاهای نامناسب سبب شکستن یا کج شدن براکت های دندانی می‌شوند. استفاده از غذاهای سفت مهم ترین علت این اتفاق هستند. باید بدانید که اگر هر قسمتی از سیم دندان آسیب ببیند دیگر کار نمی‌کند و این خود زمان مورد نیاز را طولانی می‌کند، چرا که هر بار نیاز به تعویض سیم و دستگاه خواهید بود و یا در غیر این صورت روند درمان شما طولانی تر شده و همچنین از تاثیر آن کم می شود. پس از برداشتن بریس ها از روی دندان، لازم است برای نگهداری از این نتیجه، از ریتینر استفاده شود. زیرا با برداشتن بریس های ارتودنسی، دندان ها تمایل دارند تا به جایگاه قبلی شان بازگردند. با استفاده از ریتینر (نگهدارنده)، لثه ها و استخوان های فک، زمان کافی برای عادت کردن به موقعیت جدید را خواهند داشت.

 

مدت زمان ارتودنسی

 

مصرف برخی داروها

با توجه به  تحقیقاتی که صورت گرفته  نشان میدهد که زیاده روری در مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپیرین میتواند باعث کاهش حرکت دندان ها و درنتیجه کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان شود. بنابراین ، باید از استفاده مکرر از این داروها خودداری کنید. داروهای دیگری که میتوانند تاثیرات مشابهی روی حرکت دندان ها داشته باشند عبارتند از:

  • فلوراید
  • استروژن
  • کورتیکواستروئیدها
  • و سرکوب کننده های سیستم ایمنی.

عوارض ارتودنسی دندان در کوتاه مدت

  • جواب نگرفتن و کامل نشدن درمان ارتودنسی
  • آسیب به فک و دندان‌ها
  • از دست رفتن استخوان و تحلیل لثه

 سوالات متداول

آیا مهارت متخصص ارتودنسی در مدت زمان ارتودنسی تاثیر دارد؟

بله.  مهارت و روش تشخیصی متخصص ارتودنسی، در مدت زمان صاف شدن دندانها موثر است.

آیا ارتودنسی در زمان کوتاه امکان پذیر است؟

کوتاه‌ترین زمان ارتودنسی، 6 ماه است. در مورد ارتودنسی در زمان کوتاه حتما با دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید. گاهی روش‌های سریع‌تر ممکن است باعث دردسرهای زیادی شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ