روزهای اول درمان ارتودنسی ثابت

روزهای اول ارتودنسی

ممکن است برخی بیماران در اوایل درمان ارتودنسی ثابت دچار مشکلات خفیفی شوند :

احساس وجود جسم خارجی در دهان :

در روزهای اول ارتودنسی ثابت ممکن است بیمار دائما احساس کند این که چیزی به دندانهایش چسبیده است و کمی آزار دهنده باشد.

این احساس طبیعی است و خیلی زود به آن عادت می کند.

در چند ساعت اول که براکتها بر روی دندانها نصب شده است، امکان دارد بیمار کمی احساس ناراحتی داشته باشد.

برخی از دندانها (بخصوص دندانهای جلو) ممکن است نسبت به لمس حساس شده و در اثر فشار دردناک شوند.

براکت ها (نگین ها) سطحی صاف و بدون زواید تیز دارند.

اما تا زمانی که بافتهای لب و گونه در مقابل آن تطابق یابند، میتوان از مقداری موم مخصوص ارتودنسی بر روی براکت استفاده کرد.

این موم مانع تحریک بافتهای اطراف براکت ها می شود.

ممکن است متخصص ارتودنسی توصیه کند روزی ۳ بار دهان با محلول آب نمک ولرم و خیلی رقیق شستشو گردد.

در صورت ایجاد زخم در مخاط دهان می توان دهانشویه یا پماد “ضد آفت دهانی” را از داروخانه تهیه کرد.

این مواد معمولا حاوی بی حس کننده موضعی و داروی ضد حساسیت هستند.

مصرف آنها قبل از خوردن غذا، برای بیمار تسکین دهنده است.

احتمال بروز درد و ناراحتی خفیف :

دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی در مشهد ، بنا به تجربیات خود اظهار داشت :

برخی بیماران اعلام می کنند که پس از گذاشتن دستگاه، هیچ دردی نداشته اند.

اما در اکثر موارد طی هشت ساعت اول، اندکی درد ایجاد می گردد.

این درد و ناراحتی، حداکثر پس از یک هفته ناپدید می شود.

نمی توان به صورت دقیق پیش بینی کرد چه زمانی درد و ناراحتی از بین می رود.

در صورت بروز درد که معمولا به صورت حساسیت به فشار و پس از قرار دادن سیمها رخ می دهد می توان از مسکن های ملایم  استفاده کرد :

بیشتر بدانید :  تغذیه در ارتودنسی ثابت

مانند بروفن یا استامینوفن که این داروها نیاز به نسخه ندارند. (Over the Counter: OTC)

اقدامات لازم قبل از ترک مطب در جلسه اول :

بسیار اهمیت دارد که در یک ساعت اول پس از قرار دادن دستگاه ارتودنسی ثابت بر روی دندان ها، به هیچ عنوان مواد غذایی جویدنی میل نشود.

به علت احتمال رنگ پذیری دندان ها در اطراف نگین (براکت) ارتودنسی، بیمار  در ۱۰ روز اول بعد از قرار دادن دستگاه ارتودنسی ثابت، نباید مواد غذایی رنگدانه دار مانند قهوه، چای، نوشابه های رنگی، غذاهای حاوی رب گوجه فرنگی و … مصرف نماید.

مصرف دخانیات نیز منع دارد.

بیماری که درمان ارتودنسی ثابت را شروع کرده است در جلسه اول (براکت گذاری) و قبل از ترک مطب باید یکسری اقدامات روتین را انجام دهد.

این اقدامات ناراحتی ناشی از تحریک بافتها توسط دستگاه ارتودنسی را به حداقل می رساند :

باید با استفاده از انگشت و زبان انتهای سیمهای ارتودنسی و روی براکتها بررسی شود تا منجر به تحریک بافت لب، گونه یا زبان نشود.

بیمار در تمامی جلسات طی درمان باید اطمینان یابد که چه کارهایی را  باید تا جلسه آینده انجام دهد.

این کارها توسط متخصص ارتودنسی در هر جلسه توضیح داده می شود.

مانند استفاده از الاستیکها، فعال کردن مداوم پیچ فک بالا (کام) و یا رعایت دستورات بهداشتی و غذایی.

بیمار در پایان هر جلسه باید حتما مقدار کافی موم مخصوص ارتودنسی، الاستیک (در صورت لزوم) یا … را جهت رفع نیازهای درمانی خود به مدت حدود ۱ ماه داشته باشد.

همیشه قبل از ترک مطب، زمان دقیق نوبت بعدی (تاریخ، روز و ساعت) مشخص کنید.

در صورتی که به هر علت امکان حضور در جلسه درمان را ندارید حتما حداقل ۲۴ ساعت قبل به مطب اطلاع دهید.

ثبت نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان مشوق ما برای ارائه مطالب جدید در زمینه دندانپزشکی خواهد بود.

دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی مفتخر است راهنمای شما برای درمانی مطلوب و موثر باشد.