بهتر است ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت انجام شود؟

ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت

ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت؟ سؤال بسیاری از کاربران است. معمولاً ارتودنسی برای حفظ زیبایی دهان و دندان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در این بین، ساختار و عملکرد کاشت ایمپلنت به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت به‌صورت هم‌زمان می‌توان از ارتودنسی و ایمپلنت استفاده کرد. منطقی‌ترین کار این است که بیمار ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه کند و سپس به کاشت ایمپلنت فکر کند. البته شرایطی هم هست که اگر خاص باشد، ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت یا هم‌زمان انجام می‌شود. در ادامه به بررسی این موضوع و ابعاد خاص آن خواهیم پرداخت.

ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت؟

معمولاً نیاز بیماران در دندانپزشکی برای استفاده از خدمات ارتودنسی و کاشت ایمپلنت متفاوت است. بیمار شاید یک دندان از دست داده باشد و قبل از ارتودنسی علاقه به ایمپلنت از خود نشان دهد. اما پزشکان ماهر در این حوزه، به بیمار خود توصیه می‌کنند که در ابتدا از خدمات ارتودنسی بهره‌مند شود؛ چراکه ارتودنسی می‌تواند فضای لازم را برای کاشت ایمپلنت به وجود آورد. در صورتی که اگر بیمار قبل از ارتودنسی قصد کاشت ایمپلنت داشته باشد، ارتودنسی نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد؛ یعنی امکان جابجایی دندان‌های کاشته شده دیگر وجود ندارد. با این حساب ابتدا ارتودنسی و سپس کاشت ایمپلنت باید مورد توجه بیمار قرار گیرد.

آیا می‌توان هم‌زمان با ایمپلنت، ارتودنسی انجام داد؟

خیر؛ معمولاً ایمپلنت ساختاری دارد که در دهان کاملاً فیکس می‌شود و به طبع بعد از کاشت ارتودنسی دیگر تأثیر آنچنانی نخواهد داشت. ارتودنسی زمانی می‌تواند تأثیر درستی برجای بگذارد که قبل از کاشت انجام پذیرد؛ به این علت که فضای کافی در دهان به وجود خواهد آمد و سپس کاشت ایمپلنت به نحو احسنت انجام خواهد شد.  اگر شرایط به نحوی باشد که ارتودنسی و ایمپلنت به‌صورت هم‌زمان باید انجام شود، ارتودنسی در اولویت قرار می‌گیرد.

آیا ارتودنسی دندان‌های ایمپلنت شده امکان پذیر است؟

همان‌طور که گفته شد، ایمپلنت و ارتودنسی هم‌زمان امکان‌پذیر نیست؛ چراکه بریس‌های ارتودنسی نمی‌توانند دندان ایمپلنت شده را جابجا کنند؛ به این خاطر که تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک کاملاً جوش خورده است. در صورتی که دندان طبیعی این چنین نیست. به این علت که بافت‌های گوشتی پریودنتال از دندان طبیعی حمایت می‌کنند.

ایمپلنت ساختاری دارد که به صورت کامل در فک جای می‌گیرد و بریس‌ها قادر به حرکت دادن این دندان‌ها نیستند. با این تفاسیر ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت به هیچ عنوان نمی‌تواند در بسیاری از شرایط معقولانه باشد، مگر شرایط خاص؛ یعنی شما قصد دارید دندان‌های ردیف بالای دهان خود را ارتودنسی کنید، در صورتی که دندان آسیاب شما به مشکل برخورده است و در این شرایط پزشک معالج می‌تواند به کاشت ایمپلنت دندان آسیاب شما بپردازد.

بیشتر بدانید :  برداشتن دستگاه ارتودنسی

ایمپلنت قبل از ارتودنسی

ارتودنسی بعد از ایمپلنت

کاشت ایمپلنت بعد از ارتودنسی بسیار مورد توجه قرار دارد. همان‌طور که گفته شد بعد از کاشت امکان ارتودنسی به راحتی وجود ندارد؛ زیرا دندان‌ها قادر به جابه‌جایی نیستند. دندان طبیعی فرد به سادگی جابه‌جا می‌شود ولی دندان کاشته شده به این خاطر که پست فلزی با استخوان پیوند خورده است، قادر به جابجایی نیست.

همیشه ارتودنسی به خاطر ایجاد زیبایی دندان‌ها نیست، در برخی از موارد ارتودنسی انجام می‌شود که فضای لازم و کافی برای ایمپلنت به وجود آید؛ به همین علت، کاشت ایمپلنت پس از ارتودنسی عاقلانه‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

چنانچه قبل از ارتودنسی بیمار قصد داشته باشد که کاشت ایمپلنت را انجام دهد، تأثیر ارتودنسی کاملاً متفاوت خواهد بود. برخی از دندان‌ها شاید نیازی به ارتودنسی نداشته باشند و به همین دلیل، کاشت ایمپلنت می‌تواند قبل از ارتودنسی انجام شود و مشکلی هم به وجود نخواهد آمد. بسیاری از پزشکان ماهر کاشت ایمپلنت را در کنار ارتودنسی قرار می‌دهند تا نتیجه قابل‌قبول‌تری را در طی درمان، بیمار به دست آورد. گاهی پزشک متخصص برای ثابت کردن ارتودنسی به کاشت ایمپلنت خواهد پرداخت.

 

ارتودنسی زمانی که چند دندان از دست داده‌ایم، به چه صورتی است؟

ارتودنسی در حالت‌های گوناگون روی سلامت دهان و دندان افراد تأثیر می‌گذارد. چنانچه شما چند دندان خود را از دست داده‌اید، استفاده از خدمات ارتودنسی بسیار هوشمندانه است. شاید فاصله دندان‌های شما کم باشد، پس در چنین شرایطی ارتودنسی می‌تواند بسیار منطقی به نظر برسد و شما را از برآورد هزینه ایمپلنت بی‌نیاز کند.

شرایطی هم وجود دارد که متخصص ارتودنسی باید به این مقوله دقت کند که فضای دندان را برای کاشت ایمپلنت در نظر بگیرد. در این مواقع هم ارتودنسی می‌تواند خدمات بسیار معقولانه‌ای به شمار آید. به هر حال، در ابتدا ارتودنسی و سپس ایمپلنت عملکرد خود را به نمایش می‌گذارند.

جمع بندی

در مورد ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت به‌صورت مختصر ولی مفید با شما صحبت کردیم. ارتودنسی و ایمپلنت با توجه به شرایط بیماران بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. هر دوی این روش‌ها در حفظ زیبایی دهان و دندان فرد تأثیر بسزایی می‌گذارند؛ به همین دلیل، باید به متخصصین مربوطه مراجعه کنید تا بتوانند عملکرد درست را تضمین کنند و با هزینه‌ای معقولانه خدمات این‌چنینی را ارائه دهند.

شرایط استفاده از خدمات انواع ارتودنسی می‌تواند با توجه به شرایط بیماران کاملاً متفاوت باشد؛ به همین دلیل، باید به متخصص ارتودنسی و کار بلد که تجربه و مهارت بالایی در این حوزه دارند، مراجعه کنید. دکتر برهمن سبزواری پس از بررسی‌های لازم، بهترین روش ارتودنسی را به شما معرفی می‌کنند و با خیال راحت می‎‌توانید ارتودنسی  را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ