پیرسینگ لب (زیورآلات در دهان) چه عوارضی دارد؟

پیرسینگ لب

امروزه کاربرد زیورآلات و وسایل تزيینی در ناحیه دهان، از لب گرفته تا زبان مرسوم شده است. نحوه اتصال این وسایل مانند گوشواره است یعنی لب یا زبان را سوراخ کرده و میله آنها را از سوراخ ایجاد شده عبور می دهند. اگر این وسایل در لب قرار گیرد لیپ پیرسینگ (Lip Piercing)  و در صورت استقرار در زبان ، پیرسینگ زبانی (Tongue Piercing) نامیده می شوند. گاهی به صورت عامیانه به آنها پرسینگ لب هم گفته می شود.
لغت پیرسینگ (piercing) به معنی سوراخ کردن یا نفوذ کردن است.

پیرسینگ لب
استفاده از پیرسینگ لب چند تفاوت اساسی با کاربرد گوشواره دارد:
۱- لاله گوش بر خلاف لب و زبان که بافت های بسیار پر خونی هستند ،  بافتی غضروفی و بدون رنگ خونی عمده است.
۲- لب و زبان بر خلاف لاله گوش ، در طی تکلم و تغذیه بسیار فعال و پرحرکت هستند در نتیجه این زیورآلات در طول شبانه روز دایما در تماس با بافت های دیگر دهان و تحریک آنها هستند.
۳- امکان باقی ماندن بقایای مواد غذایی در اطراف قسمت داخل دهانی این زیورآلات و در نتیجه بوی بد دهان وجود دارد.
۴- احتمال تحلیل شدید و غیرقابل جبران بافت لثه و نیز آسیب به دندان در مجاور این وسایل وجود دارد.
۵- درحین رادیوگرافی های دهانی ، اجزای فلزی این زیورآلات باعث مخدوش شدن تصویر رادیوگرافی خواهند شد.
با توجه به موارد ذکر شده توصیه می گردد که از زیورآلات داخل دهانی به ویژه در طی درمان ارتودنسی ثابت استفاده نشود.
 متخصص ارتودنسی به شما توصیه می کند وسایل فوق را قبل از آغاز درمان ارتودنسی ثابت و نیز پیش از تهیه رادیوگرافی های دندانپزشکی از دهان خود خارج سازید.

نحوه پیرسینگ لب و دهان

 

عوارض پیرسینگ لب

از آنجایی که پوست انسان بسیار حساس به تغییرات مختلف است و در صورت وجود هر گونه مشکل، به سرعت واکنش می دهد، باید در انجام این عمل بسیار مراقب باشید و تنها در مکان ها و توسط افراد متخصص و دارای مجوز مربوطه، به انجام انواع پیرسینگ بپردازید تا از بروز هر گونه مشکل از جمله عفونت در نواحی لب یا زبان، جلوگیری شود. عوارض عمده و مهم این عمل به شرح زیر است:

عفونت

یکی از عوارض بسیار شایع در پیرسینگ لب و زبان، عفونت آنهاست. چرا که در این نواحی با میکر وارگانیسم ها و بافت مخاطی لب و زبان سرو کار داریم.حال اگر وسایل و تجهیزات این کار استریل هم نباشند میتواند حجم این عفونت را بیشتر نماید. همچنین به دلیل نوع این بافت ها که پر از خون می باشند، احتمال خونریزی در این نواحی بسیار زیاد است. از این موضوع غافل نشوید که بر جای ماندن خون روی تجهیزات می تواند فرد را در معرض بیماری های منتقله از خون مانند هپاتیت، HIV و … قرار دهد. پس حتما برای انجام این عمل به پزشک مراجعه کنید و از پاک بودن وسایل اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بدانید :  فاصله بین دندان‌ها چگونه اصلاح می شود؟

رشد گوشت اضافه

برخی از افراد بعد از ترمیم زخم هایشان دچار رشد گوشت اضافی در ناحیه آسیب دیده می شوند. دلیل این امر می تواند ژنتیک افراد باشد. ناحیه کمر، گردن به بالا، دست ها، سینه یا شانه ها از جمله نقاط مستعد رشد گوشت اضافه هستند.

خونریزی بیش از حد

همانطور که گفته شد بافت نواحی لب و زبان بر خلاف بافت غضروفی گوش، پر از خون می باشد و در نتیجه در حین پیرسینگ و سوراخ کردن لب یا زبان، ممکن است خونریزی زیادی از این نواحی صورت گیرد.

سایر عوارض

از جمله عوارض آنی پیرسینگ لب می توان به خارش موضعی و بی حسی، اشاره کرد.

عوارض پیرسینگ لب

نکات مهم در انواع پیرسینگ

  • برای ضدعفونی و یا خشک کردن نواحی لب و زبان از الکل و یا حوله استفاده نکنید. استفاده از الکل جهت ضدعفونی این مناطق باعث خشک شدن زخم ها شده و روند بهبود را به تعویق می اندازد. سعی کنید در ماه های اول بعد از انجام پیرسینگ، روزی یک یا دوبار بیشتر صورت خود را شست و شو ندهید و زمان خشک کردن آن هم از حوله پارچه ایی استفاده نکنید. زیرا دارای انواع باکتری ها و میکروارگانیسم ها است.
  • هرگز از جواهراتی که دارای فلز نیکل هستند، استفاده نکنید. چرا که منجر به قرمزی، حساسیت و خارش در پوست میکند.
  • سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را مخصوصا در یک ماه اول بعد از پرسینگ رعایت نمائید. پس از خوردن هر وعده غذایی دهان خود را بوسیله دهان شویه های مختلف و مسواک تمیز و عاری از هر گونه مواد غذایی نمایید.

 

One thought on “پیرسینگ لب (زیورآلات در دهان) چه عوارضی دارد؟

  1. رضا عقیلی میگوید:

    سلام خسته نباشید
    اول اینکه آیا پیرسینگ لب رو هنوز انجام میدید
    و بعد آدرس یا شماره تلفن مطب رو از کجا گیر بیارم…و قبل از انجام این کار آیا میشه حضوری مشورت بگیرم ازتون ممنون میشم سریع پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ