کشیدن دندان در ارتودنسی؛ دلایل و مزایا

کشیدن دندان در ارتودنسی

 

اگر شماهم یکی از مراجعه کنندگان درمان ارتودنسی هستید حتماً برایتان این سؤال پیش آمده است که آیا در روند درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان است؟ و اگر تشخیص پزشک این باشد کدام دندان ها کشیده می شوند. در این مقاله به طور کامل به سؤالات شما در مورد کشیدن دندان در ارتودنسی پاسخ خواهیم داد.

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی ضروری است؟

در صورتی که درمان ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی انجام شود نتیجه مؤثرتری خواهد داشت و احتمال کشیدن دندان توسط پزشک پایین‌تر خواهد آمد. حتی در سنین بالاتر نیز تا جایی که امکان دارد پزشک متخصص سعی می کند دندان های بیمار را نکشد. در صورتی که تشخیص پزشک کشیدن یک یا تعدادی دندان باشد، بهتر است به او اعتماد کنید زیرا ارتودنتیست با توجه به وضعیت دندان ها و فک، عکس های رادیولوژی و تمامی موارد بررسی شده بهترین تصمیم را می گیرد. گاهی ممکن است در اواسط پروسه درمانی نیاز به کشیدن دندان دیده شود.

دلایل کشیدن دندان در درمان ارتودنسی

از مهم ترین دلایل و عوامل کشیدن دندان در ارتودنسی موارد زیر هستند که با توجه به نظر پزشک تشخیص داده می شوند.

  1. تروما و آسیب های شدید دندانی
  2. دندان آسیب دیده غیر قابل ترمیم و یا دندان با ریشه تحلیل رفته
  3. عدم فضای کافی فک برای دندان ها به علت بزرگی دندان ها یا کوچک بودن فک
  4. سن بیمار؛ در صورتیکه بیمار کودک یا نوجوان باشد از کشیدن دندان ها تا حد زیادی جلوگیری می شود.
  5. فرم لب بعد از ارتودنسی و لزوم وجود تکیه مناسب برای لب ها
  6. شدت بی نظمی دندانی، درجه بیرون زدگی دندان ها

مزایا و معایب کشیدن دندان در ارتودنسی

در مواردی که فک فضای کافی برای گنجاندن دندانها به صورت منظم و کنار هم نداشته باشد کشیدن یک یا تعدادی از دندان ها بنا بر تشخیص ارتودنتیست می تواند این فضا را ایجاد کرده و دندان ها را تراز کند. در نتیجه دندان ها مرتب به نظر آمده و لبخند بیمار زیباتر خواهد بود.

در صورتی که ارتودنتیست شما دانش و مهارت لازم را نداشته باشد می تواند با کشیدن دندان اشتباه مشکلات جدی را در پروسه درمان وارد کند. همچنین رعایت نکردن نکات ضروری بعد از کشیدن دندان می‌تواند منجر به بیمار در این ناحیه شود.

کدام دندان ها برای کشیدن انتخاب می شوند؟

در صورتی که پزشک تشخیص دهد فک فضای کافی را برای نگهداری مرتب دندان ها ندارد تصمیم می‌گیرد یک یا تعدادی از دندان ها را بکشد. در مرحله اول اولویت با دندان هایی است که پوسیده شده یا روکش دارند. اگر دندان های بیمار سالم باشند در اولویت دوم پزشک دندان های انتهایی قوس دهان را انتخاب می کند. درواقع ارتودنتیست سعی درد دندان های کشیده شده از دندان های جلویی دهان نباشد و معمولاً شماره های 4 و 5 انتخاب می شوند. بهتر است بدانید که دندان ها باید قرینه باشند یعنی اگر در یکی از فک ها از سمت چپ یا راست دندانی کشیده شود آن دندان ر طرف مقابل هم برداشته می شود. احتمال کشیدن تا 4 دندان در ارتودنسی وجود دارد. فضای خالی دندان های کشیده شده با مرتب شدن سایر دندان ها پر می شود.

بیشتر بدانید :  بروکسیسم یا دندان قروچه

چه زمانی دندان ها در ارتودنسی کشیده می شوند؟

اینکه چه زمانی پزشک تصمیم به کشیدن دندان های بیمار می گیرد بستگی به سن و نوع دندان دارد. به طور معمول در بزرگسالان دندان های آسیب دیده و پوسیده قبل از گذاشتن براکت ها کشیده می شوند. در مورد کشیدن دندان های عقل نیز در بیشتر موارد پس از پایان دوره درمان انجام می شود.

آیا در ارتودنسی کودکان دندانی کشیده می شود؟

ازآنجایی‌که رشد فک کودکان در بیشتر موارد تمام نشده است، دستگاه های ارتودنسی جایگزین کشیدن دندان می شود. در مواردی که فک پایین کودک بالاتر از فک بالا قرار گیرد (مال اکلوژن 3) ممکن است پزشک تشخیص به کشیدن دندان بدهد. یک راهکار درمانی که در کودکان و نوجوانان با بی نظمی های شدید دندانی به کار می رود موسوم به کشیدن سریالی یا متوالی دندان ها است. در این روش کودک یا نوجوان باید درمدت طولانی زیر نظر متخصص ارتودنسی باشد و رویش دندان های دائمی وی رصد شود. در این روش توصیه می شود دندان های شیری در فواصل زمانی مشخص کشیده شوند. بدین ترتیب دندان های دائمی در حال رویش قوس دندانی فضای کافی خواهند داشت و مرتب و منظم رویش پیدا می کنند. البته در نهایت باید در هر فک 2 دندان دائمی هم کشیده شود. این روش باعث می شود درمان ارتودنسی در سنین بالاتر راحت تر شود.

سؤالات متداول

کشیدن دندان ها در چه زمانی از پروسه ارتودنسی انجام می شود؟

معمولاً ارتودنتیست ها 2 روز بعد از کشیدن دندان ها شروع به ارتودنسی و نصب براکت ها می کنند.

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی سبب آسیب رسیدن به بافت استخوان می گردد؟

در صورتی که غلاف استخوان اطراف دندان ها نازک باشد می تواند باعث تحلیل استخوان فک شود. بدین منظور نیاز است تا جراح شرایط استخوان فک را بررسی کند و در صورت نیاز استخوان را پیوند دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ