چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارد

چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارد ؟

[row padding=”0px 10px 0px 10px”] [col span__sm=”12″]

اغلب دندانپزشک شما، درمان ارتودنسی را برای بهبود ظاهر دندانی و صورتی توصیه می کند. در حالیکه از طریق درمان ارتودنسی مشکلاتی از قبیل دندان های بی نظم یا فاصله دار، دندان هایی که بیش از حد روی هم را می پوشانند و موقعیت نادرست فکی قابل اصطلاح است. نیاز به ارتودنسی ممکن است در بسیاری از افراد حس شود، اما هیچ موقع تصمیم جدی به رفتن نزد یک متخصص ارتودنسی، گرفته نشود. جالب است بدانید درمان های ارتودنسی علاوه بر فواید زیبایی و افزایش اعتماد نفس در افراد، از بروز عوارضی چون پوسیدگی دندان، مشکلات لثه ایی، مشکلات گوارشی، سردرد و سایر عوارض ها جلوگیری می کند. بنابراین نیاز به درمان ارتودنسی در افراد را باید جدی گرفت. اما چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارد ؟ این جوابی است که باید تنها متخصص ارتودنسی به آن جواب دهد اما در حالات مختلف میتوان به صورت تقریبی جواب این سوال را داد. اگر دچار یک یا تعدادی از مشکلات فکی و دندانی زیر باشید، احتمالا نیاز به درمان های ارتودنسی دارید و لازم است سریعا مشکل خود را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید:

Overbite : زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک بالا بیش از حد و معمول روی دندان های فک پایین را می پوشانند. در واقع یک اصطلاح برای مشخص کردن میزان هم پوشانی عمودی دندان های فک بالا بر روی دندان های فک پایین است. میزان مطلوب آن حدود ۲ تا ۳ میلیمتر بوده و اگر کمتر از این حد باشد به آن Open Bite و اگر بیشتر باشد به آن Deep Bite می گویند

Crossbite : منظور از این عبارت به زبان ساده عقب بودن یا تو رفتگی غیر معمول دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین است.

Spacing : گاها پیش می آید در بین دندان ها (مخصوصا دندان های نیش) فاصله زیادی وجود دارد که باید بروز مشکل زیبایی در لبخند فرد میگردد.

Crowding : در صورتی که دندان های شما بیش از حد معمول (به تعداد زیاد) در یک ردیف دندانی قرار بگیرد، دچار عارضه Crowding یا شلوغی دندانی شدید.

Misplaced midline : در حالت طبیعی، باید خط میانی دندان های فک بالا و پایین در یک راستا باشند. اگر این نظم بین دندان های بالا و پایین برقرار نشود، احتمالا نیاز خواهید داشت تا به متخصص ارتودنسی برای معاینه و درمان مراجعه نمائید.

Underbite : یک مشکل دندانی-فکی است در بعد افقی . یعنی دندان های فک پایین به شکل غیر معمول جلوتر از دندانهای فک بالا قرار می گیرند.

به گفته دکتر برهمن سبزواری، هر چه مراجعه به متخصص ارتودنسی برای معانه و تشخیص نیاز به ارتودنسی و درمان آن، سریع تر و زودتر انجام گیرد بهتر است. البته زمان درمان بستگی به شدت و نوع ناهنجاری دندانی و فکی فرد است. اما در حالت کلی بهتر است افراد، فرزندان خود را قبل از هفت سالگی برای معاینه نزد متخصص ارتودنسی ببرند. تا در صورت نیاز به ارتودنسی، تمهیدات لازم اندیشیده شود و نتیجه بهتری هم حاصل گردد.

امکان دارد فرزند شما تنها دارای مشکلات فکی از قبیل عقب تر بودن فک بالا باشد (دندان های فک بالا عقب تر و یا برابر با دندان های فک پایین) . در این زمان راه حل اصلی و درمان بسیار کم هزینه او که ممکن است از عمل های جراحی در آینده جلوگیری کند، استفاده از فیس ماسک است. تا فک بالا تحریک به رشد شود و این مشکل و ناهنجاری فکی در سن نوجوانی برطرف گردد.

اما در آخر باید گفت، تنها متخصص ارتودنسی است که میتواند تعیین کند شما نیاز به ارتودنسی دارید و یا خیر . بعد از معاینات مختلف و تهیه عکس های مختلف از دندان های فرد، توسط متخصص ارتودنسی نوع درمان و مراحل آن، به همراه هزینه های تقریبی درمان بیان می شود.

[/col] [/row]

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ