کرونا در دندانپزشکی

شاید در نگاه اول ارتباطی بین یک ویروس عفونت تنفسی مثل کرونا در دندانپزشکی وجود نداشته باشد ، اما این ویروس می تواند درمان های دندانپزشکی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به قابلیت سرایت بالای ویروس کرونا  به ویژه از طریق دهان ، بینی و چشم ها و با واسطه دست های آلوده ، پیشنهاد می شود که شستن و ضدعفونی کردن دست ها و اجتناب از تماس دست با صورت را جدی بگیرید.
همه محل های تجمع افراد، قابلیت انتقال این ویروس را دارند بنابراین نه تنها سالن پذیرش مطب دندانپزشکی بلکه وسایل حمل ونقل عمومی نیز می توانند شما را در خطر ویروس کرونا قرار دهند.

درمان دندانپزشکی نیز به علت ماهیت خود که نیازمند تماس نزدیک کادر درمانی با دهان و صورت بیمار است می تواند عاملی برای انتقال عفونت بین بیماران و کادر درمانی باشد. این مساله در درمانهایی که نیازمند اسپری آب و هوا یا کاربرد توربین هستند بیشتر است زیرا حجم زیادی از ذرات کوچک حاوی ویروس را در محیط  اطراف پخش می کنند.کرونا در دندانپزشکی با توجه به مطالب ذکر شده در شرایط اپیدمی یا همه گیری عفونت های تنفسی مانند آنفولانزای H1N1 یا ویروس کرونا (COVID-19) باید تا جایی که ممکن است در خانه بمانید و از حضور در مکان های عمومی به ویژه اماکن درمانی (پزشکی و دندانپزشکی) خودداری کنید.
در برخی از افراد این ملاحظات باید به صورت جدی تر رعایت گردد تا باعث ابتلای خود فرد یا سایرین به عفونت تنفسی نشود، این موارد عبارتند از :
مبتلایان به بیماری های ریوی و تنفسی یا کسانی که سرفه یا عطسه می کنند.
افراد مسن یا بالاتر از ۵۰ سال
بیماران با بیماری قند (دیابت)
 بیماران قلبی
بیماران سرطانی
افراد سیگاری
مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (اصطلاحا˝ کورتون)
توصیه اکید سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این شرایط ، ماندن در خانه است زیرا خانه از هر جایی امن تر است.
فقط در صورتی به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید که شرایط دندانی شما اورژانس یا اضطراری است یعنی درد دندان شدید یا آبسه و …. داشته باشید.
در سایر موارد به ویژه درمان های تخصصی ارتودنسی ، نوبت خود را لغو کرده و پس از برطرف شدن همه گیری (اپیدمی) بیماری به مطب مراجعه کنید. مطمئن باشید سلامت شما نسبت به تاخیر چندماهه درمان ارتودنسی اهمیت و اولویت بیشتری دارد.
حتما بیرون از خانه از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید. در صورت آلوده شدن دست ها، حتما با آب و صابون یا مواد ضد عفونی دستهای خود را با دقت بشویید.
تا حد امکان از معاشرت با دیگران به خصوص دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنید.
همواره گوش به زنگ باشید و از رسانه ها اخبار و شرایط بیماری در محل سکونت خود را دنبال کنید.
اگر احساس کسالت می کنید بهترین درمان، استراحت و مصرف مایعات است. به یاد داشته باشید که در اکثر مبتلایان، بیماری شدید و کشنده نیست و با دستورالعمل های ساده قابل کنترل است.
فقط در موارد جدی و در صورت ضرورت به مراکز پزشکی مراجعه نمایید زیرا حضور و ازدحام در همین مراکز نیز ممکن است عاملی برای اشاعه بیماری باشد.

برای اطلاع از جدیدترین آمار شیوع ویروس کرونا کلیک کنید…