جرم گیری دندان قبل از ارتودنسی

ارتودنسی بهترین روش برای مرتب کردن و ریف کردن دندان هاست.از آنجا که درمان ارتودنسی طولانی است باید یک سری اقدامات دندانپزشکی قبل از ارتودنسی انجام گیرد.  یکی از این موارد جرم گیری دندان است که  بیمار باید قبل از انجام ارتودنسی جرم گیری دندان را انجام دهد؛ زیرا  بعد از نصب دستگاه ارتودنسی امکان جرم گیری وجود ندارد و پلاک ها بر روی دندان باقی می مانند در نتیجه دندان ها مستعد پوسیدگی می شوند. به همین دلیل متخصص ارتودنسی ترجیح می دهند قبل از شروع درمان جرم گیری دندان ها را انجام دهند زیرا مشکل در خصوص لثه، دندان یا سایر بافت های داخل دهان می تواند باعث افزایش مدت زمان ارتودنسی و حتی شکست آن شود.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از انواع روش های بسیار موثر و عالی برای مرتب کردن و ریف کردن دندان ها می باشد که علاوه بر آن مشکلات نظیر فکی گیجگاهی نیز از طریق این روش موثر برطرف می شود، به این دلیل که طول درمان این روش ارتودنسی طولانی است و باید یک سری اقدامات دندانپزشکی را قبل از ارتودنسی انجام دهید و یا حتی اگر دندان های بیمار نیاز به جرم گیری داشته باشد، باید جرم گیری قبل از ارتودنسی دندان صورت بگیرد.

چرا قبل از ارتودنسی باید جرم گیری کنیم؟

متخصص ارتودنسی ترجیح می دهند که حتما قبل از اینکه درمان را آغاز کنند، جرم گیری دندان ها را انجام دهند. تمیز کردن دندان ها با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی کمی سخت است و فرد زمان بیشتری را باید صرف تمیز کردن دندان ها کند زیرا اگر دندان ها به خوبی تمیز نشوند پلاک دندانی و جرم روی دندان ها ایجاد می شود که منجربه پوسیدگی دندان و همچنین بیماری لثه می شود.  بنابراین قبل از شروع ارتودنسی باید تماج جرم و پلاک ها از بین دندان ها و زیر خط لثه از بین برود. اگر جرم گیری نکنید، جرم هایی که قبل از ارتودنسی روی دندان شما قرار دارند باعث پوسیدگی دندان هایتان می شود.

 

آیا جرم گیری قبل از ارتودنسی باعث حساس شدن دندان ها می شود؟

جرم های انباشته شده روی دندان به خاطر اینکه  ضخامتی که روی دندان ها دارند مانند یک عایق حرارتی عمل می کنند تا حدود زیادی جلوی احساس سرما و گرمای دندان را می گیرند، به همین دلیل است که پس از انجام عمل جرم گیری مراجعین به دندانپزشکی تصور می کنند که دندان هایشان حساس شده اما دندانپزشک به آنها اطمینان خاطر می دهد که این حساسیت موقتی است و پس از چند روز از بین می رود یا می توانند با استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین تا حدود زیادی این حساسیت را کاهش دهد.

 

چگونه دندان ها جرم می گیرند؟

بزاق دهان حاوی املاح و مواد معدنی است که وقتی با باقی مانده غذا و میکروب های دهانی در بین دندان ها رسوب کنند آنگاه پلاک ها تشکیل می شوند. اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنیم به مرور زمان تجمع پلاک ها منجر به جرم دندانی می شود. بی توجهی به جرم دندان ها علاوه بر پوسیدگی دندان ها موجب  بوی بد دهان و بیماری های لثه می شود. جرم ها در بین دندان ها و سطوح دندانی به وجود می آیند که برداشتن به موقع آنان باعث حفظ سلامت دندان ها و افزایش مقاومت دندان می شود. به همین خاطر متخصص ارتودنسی شما قبل از نصب براکت ها و سایر بخش های بریس، شما را تشویق به انجام جرمگیری می کند.

توجه نکردن به جرم روی دندان ها علاوه بر پوسیدگی دندان موجب بوی بد دهان و بیماری های لثه می شود. جرم ها در بین دندان ها و سطوح دندانی به وجود می آیند که با مراجعه به برداشتن به موقع آنان باعث حفظ سلامت دندان ها و افزایش مقاومت دندان های شما می شود.

بیشتر بدانید :  کاربرد انواع کش ها در ارتودنسی

 

عدم جرم گیری دندان باعث چه مشکلاتی می شود؟

  •   جرم گیری نکردن دندان ها باعث می شود مقداری از استخوان نگهدارنده دندان ها تحلیل می رود که این امر باعث تخریب بافت لثه و  در نهایت شل شدگی دندان ها منجر می شود.
  • زمانی که دندان ها حاوی جرم باشند  چون بافت سختی  بر روی دندان ها ایجاد می کنند مانند عایق حرارتی عمل می کنند و اجازه احساس سرما و گرما را  را به دندان ها نمی دهند و در واقع مقاومت دندان ها را افزایش می دهند. اما بعد از جرم گیری که لایه ضخیم جرم برداشته می شود باعث می شود  دندان ها به به سرما و گرما واکنش نشان می دهند. که این امر  جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی این حساسیت از بین می رود.
  • باور غلط  در بین عموم مردم این است که جرم گیری مینای دندان را از بین می برد می شوند. اما در حقیقت  این طور نیست. در واقع باید گفت این جرم ها هستند که موجب از بین رفتن دندان ها می شوند. جرم گیری نه تنها هیچ آسیبی به دندان ها نمی زند بلکه  افزایش مقاومت دندان ها را بیشتر می کند.

جرم گیری قبل از ارتودنسی

چرا باید هر شش ماه دندان ها را جرم گیری کنیم؟

اگر شما هر شش ماه یکبار دندان هایتان را جرمگیری کنید توانسته اید یک شست و شوی حرفه ای پزشکی که شامل اندازه گیری دندان ها ، حذف پلاک و تمیز کردن لکه ها و صاف کردن سطح دندان است  انجام دهید. این کار باعث می شود حتی اگر علائمی از بیماری لثه مشاهده شود بتوانید هرچه سریعتر آنرا برطرف کنید.

مزایای جرم گیری دندان

مزایای جرم گیری دندان شامل موارد زیر است:

  • درمان بیماری لثه
  • جلوگیری از ریزش دندان
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • محافظت از ریشه دندان
  • از بین بردن بوی بد دهان

جرمگیری دندان ها در زمان ارتودنسی

لوازم ارتودنسی می توانند پلاک های دندانی را در مقیاس کوچک جذب کنند. این در حالی است که تمیز کردن لوازم ارتودنسی قدری پیچیده تر از دندان ها هستند. از این رو خطرات عدم  مراجعه به دندان پزشک حتی در زمان ارتودنسی بسیار زیاد است.

این خطرات شامل:

  • بروز بیماری های لثه
  • احتما ایجاد لکه های سفید بر روی سطوح دندان ها
  •  ایجاد پوسیدگی در ارتودنسی

به همین دلیل نه تنها جرمگیری قبل از ارتودنسی مهم است بلکه در حین درمان و بعد ازآن نیز بسیار اهمیت دارد حتی در صورت داشتن پلاک ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی نامرئی  هم بهتر است که  حین درمان برای جرمگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

جرمگیری دندان پس از ارتودنسی

زرد شدن  و تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی یکی از مشکلات  رایج در بین بیماران است.  در واقع باید گفت بریس ها به طور مستقیم باعث تغییر رنگ دندان نمی ‌شوند. بلکه پلاک و تارتار، مشکل در مسواک زدن و همچنین خوردن غذاهایی که باعث ایجاد لکه های دندانی می شوند، همگی  تغییر رنگ دندان ها و در نتیجه نیاز به جرم گیری دندان پس از ارتودنسی می شوند. زرد شدن دندان ها می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس بیماران و خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان شود. به همین دلیل، معمولا توصیه می شود پس از انجام ارتودنسی، دندان ها جرم گیری شوند. متخصصان ارتودنسی به بیماران توصیه می‌کنند که جرم گیری و سفید کردن دندان ها را ۶ ماه پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها انجام داد. زیرا استفاده از براکت های ارتودنسی می تواند باعث احساس ضعف کوتاه مدت در دندان ها شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ