سیم کشی دندان (ارتودنسی)

 

بسیاری از افراد تصور می کنند تنها پیامد کج بودن و یا بی نظمی دندان ها، از نظر زیبائی است. در حالیکه از دیدگاه متخصص ارتودنسی این بی نظمی دندان ها و ناهنجاری های فکی،می تواند منجر به مشکلات گوارشی شده و یا باعث اختلال در تکلم و تلفظ فرد گردد. از طرفی دیگر این بی نظمی دندانی خطر پوسیدگی دندان و آسیب به فک را افزایش می دهد. درمان این بی نظمی دندان ها و مشکلات فکی ، ارتودنسی است که در بین مردم به سیم کشی دندان هم مشهور است

انواع روش های سیم کشی دندان (ارتودنسی)

درمان ها ارتودنسی را به چند روش تقسیم بندی می کنند که تقسیم بندی مرسوم آن به صورت ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می باشد. در روش اول دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار ثابت بوده و امکان برداشتن آن توسط بیمار نیست اما در روش دوم دستگاه ارتودنسی به راحتی توسط بیمار قابلیت جابجایی دارد. البته این جابجایی تنها در زمان های محدود (زمان خوردن غذا و یا تمیز کردن دندان ها) مجاز است.

تقسیم بندی دیگر انواع سیم کشی دندان یا درمان های ارتودنسی به شرح زیر است:

ارتودنسی نامرئی : در این نوع درمان ، دستگاه ارتودنسی پنهان بوده و یا به دلیل ویژگی شفافیتی که دارد به سختی قابل مشاهده است و تنها از فواصل نزدیک قابل رویت می باشد. این ویژگی باعث شده تا اخیرا بسیاری از افراد مخصوصا بزرگسالان از آن استقبال کنند اما باید دانست متخصص ارتودنسی است که میتواند بعد از معاینات لازم نوع درمان ارتودنسی بیمار را تشخیص دهد و او را راهنمایی نماید.

ارتودنسی مرئی: در این نوع درمان که روش معمول و شایع ارتودنسی محسوب می گردد، دستگاه ارتودنسی توسط سایرین قابل مشاهده است و طی آن از براکت (نگین) های سرامیکی یا فلزی کوچکی استفاده می شود.

  مدت زمان سیم کشی دندان  

مدت زمان سیم کشی دندان چقدر است؟

ارتودنسی دندان یکی از بهترین درمان های دهان و دندان محسوب میگردد اما در این درمان تشخیص نوع دستگاه استفاده شده برای هر بیمار و مهارت متخصص ارتودنسی بسیار مهم است. چرا که متخصص ارتودنسی با تجربه است که میتواند با توجه به تکنیک های نوین و بهره گیری از به روزترین و مدرن ترین روش ها، طول مدت درمان بیمار را کاهش داده و همچنین میزان اثر گذاری را بر روی دندان های بیمار بیشتر نماید. به همین دلیل بسیاری از افراد همه روزه به دنبال متخصصی با تجربه برای شروع این درمان هستند. مدت زمان سیم کشی دندان (ارتودنسی) به عواملی دیگر هم وابسته است که به معرفی آنها می پردازیم.

عوارض ناشی از بی نظمی دندانی

  • مشکلات در تلفظ حروف و تکلم
  • مشکلات مفصل فکی
  • خوب جویده نشدن غذا و مشکلات گوارشی
  • مشکلات لثه ای
  • پوسیدگی دندانها

علاوه بر این ها ، بی نظمی دندانی تا حدی در زیبایی لبخند و چهره تاثیر گذار است. این مسئله میتواند بعدها بر روی اعتماد به نفس فرد و روابط اجتماعی او تاثیر بسزایی بگذارد.  

چگونه بفهمیم که به ارتودنسی دندان هایمان نیاز داریم یا خیر؟

این تشخیص تنها میتواند توسط متخصص ارتودنسی صورت بگیرد و علاوه بر تعیین نوع سیم کشی دندان ، مدت زمان لازم برای کامل نمودن درمان را هم مشخص نماید. همه اینها بعد از انجام معاینات بالینی، تشخیص مدل بی نظمی دندان های بیمار و تصویر برداری از دندان های بیمار صورت می گیرد.

  ارتودنسی دندان

سیم کشی دندان در چه سنی مناسب است؟

بهترین سن برای سیم کشی دندان از 8 سالگی تا قبل از بلوغ نوجوان است. اما این بدان معنا نیست که افراد بالای 14-15 سال نمی توانند از درمان ارتودنسی بهره ببرند. درمان ارتودنسی بزرگسالان کمی زمان بر تر می باشد اما در نهایت بیمار به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید و عامل سن نمی تواند در درمان تاثیر زیادی داشته باشد

تاثیر همکاری بیمار در روند درمان

بیماران باید بدانند همکاری آنها و عمل به نکات مهمی که متخصص ارتودنسی به آنها اشاره میکند بسیار می تواند با اهمیت باشد و روند درمان وی را تحت تاثیر قرار دهد. در طی درمان بیمار باید از خوردن غذاهای سخت بپرهیزد چرا که مصرف این نوع خوراکی ها باعث آسیب رسیدن به سیم کشی دندان ها شده و به دستگاه ارتودنسی را خراب میکند. همچنین استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی و البته نخ دندان، نباید در طول درمان فراموش شود.

ارتودنسی دندان

تفاوت سیم کشی دندان با براکت ارتودنسی و دستگاه ارتودنسی متحرک

ارتودنسی ها ثابت با براکت های فلزی یا سرامیکی، با توجه به قدرت و توانایی بیشتری که در حرکت و جابجایی دندان ها دارا می باشند، طول درمان کوتاه تر از ارتودنسی متحرک می باشد. البته طول مدت درمان سیم کشی دندان برای افراد مختلف با شرایط و میزان ناهنجاری های فکی و دندانی، گوناگون است.

آیا سیم کشی دندان عوارض دارد؟

به طور کلی روش های مختلف درمان ارتودنسی ، ناراحتی و آزردگی بسیار کمی را به همراه خواهند داشت. مگر اینکه فرد بیمار از توصیه های پزشک پیروی نکند یا در استفاده از دستگاه ارتودنسی همکاری های لازم را انجام ندهد و یا بهداشت دندان های خود را رعایت نکند.اگر شما مقید و تابع دستورات دکتر ارتودنسی خود باشید نباید نگران مشکلات یا عوارض احتمالی انواع درمان ارتودنسی باشید.

روند سیم کشی دندان چگونه است؟

در ابتدا متخصص ارتودنسی، معاینات بالینی را برای تشخیص نوع درمان ارتودنسی، میزان ناهنجاری های فکی و دندانی و فرم دندان ها فرد انجام می دهد. سپس عکس برداری از دهان و دندان های فرد صورت می گیرد. بعد از معاینات، در مورد روش ارتودنسی با بیمار مشورت می شود و روش های توصیه ایی متخصص ارتودنسی به فرد ارائه خواهد شد.

نکته مهم قبل از انجام درمان ارتودنسی چک کردن میزان پوسیدگی دندان های فرد است چرا که بر روی دندان هایی با میزان پوسیدگی نسبی ارتودنسی صورت نمیگیرد و قبل از آن پوسیدگی دندان های فرد درمان خواهد شد.

نکات مهم در مراقبت از سیم های ارتودنسی

مراقبت از سیم های ارتودنسی به این دلیل با اهمیت است که در طول درمان بر روی دندان های فرد ثابت هستند. مهمترین نکته در مورد مراقبت از سیم کشی دندان بیماران، حفظ بهداشت دهان و دندان به طور منظم است. حتما بعد از هر وعده غذایی، از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی و نخ دندان استفاده کنید.

همچنین بیماران باید در نگهداری سیم دندان و براکت های آن، کوتاهی نکنند. یعنی از جویدن خوراکی‌های سخت و محکم در زمان سیم کشی دندان خودداری کنید. از براکت‌ها در مقابل صدمات، فشار و آسیب جلوگیری کنید.

هزینه سیم کشی دندان

هزینه سیم کشی دندان

هزینه درمان ارتودنسی برای بسیاری از افراد یک دغدغه در انجام سیم کشی دندان ، انتخاب روش درمانی و انتخاب پزشک معالج است. برای جلوگیری از نگرانی های لازم جهت مدت ، کیفیت و هزینه های درمان ارتودنسی بهترین راه مراجعه به یک متخصص مجرب است. چرا که متخصص ارتودنسی است که با تشخیص نوع درمان ارتودنسی و تشخیص میزان و شدت ناهنجاری فکی و دندانی فرد، مانع هدر رفتن وقت و هزینه ناشی از اقدامات افراد غیرمتخصص و فاقد تجربه خواهد شد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ