ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؛ تفاوت این دو روش درمانی

ارتودنسی یکی از کارامدترین و مناسب ترین درمان برای بهبود مشکلات دندان، دهان و فک محسوب می شود که با استفاده از آن می توان سلامت دندان و فک و زیبایی صورت رابدست آورد.
ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک دو روش متداول در درمان ناهنجاری های دهانی و دندانی می باشد که با توجه به تشخیص متخصص ارتودنسی یکی از این دو روش و گاهی هر دو روش برای درمان بهتر مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به این پرداخته ایم که آیا ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟ و همچنین تفاوت این دو روش را به تفصیل توضیح داده ایم.

 

ارتودنسی ثابت چیست؟

 

ارتودنسی ثابت

 

از روش ارتودنسی ثابت برای حرکت دادن ریشه و مرتب کردن دندان‌هایی که دچار پیچیدگی شدید است، استفاده می‌شود.  در ارتودنسی به روش ثابت، براکت‌های ارتودنسی دندان با چسب مخصوص روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند. در ادامه، این براکت‌ها با سیم و کش مخصوص به هم متصل می‌شوند.

در ارتودنسی دندان به روش ثابت، بیمار باید دستگاه ارتودنسی را تا پایان دوره درمان در دهان خود نگه دارد. اما در این روش درمانی برای ارتودنسی دندان، به دلیل اینکه دست ارتودنتیست برای ارائه راهکار بازتر است، نتیجه رضایت بخش تری حاصل می‌شود.
گاهی جراحی فک نیز علاوه بر ارتودنسی ثابت برای بیمار بزرگسال لازم است. افرادی که قصد انجام ارتودنسی ثابت را دارند، باید توجه داشته باشند که رعایت بهداشت دهان و دندان در این مورد بسیار اهمیت دارد. در صورتی که فرد به این نکته توجه کافی نکند، زیبایی و سلامت دندان‌های او به شدت به خطر می‌افتد.

 

 

ارتودنسی متحرک چیست؟

 

ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی متحرک یکی دیگر از روش‌های متداول در بهم ریختگی دندان‌هاست. به دلیل اینکه حرکت‌هایی که این روش ارتودنسی دندان می‌تواند ایجاد کند محدود است، از آن معمولا برای کودکان استفاده می‌شود. ارتودنسی دندان به روش متحرک برای حل مشکلات استخوانی فک در سنین رشد به کار می‌رود. اما اگر بهم ریختگی دندان‌ها شدید باشد، بهتر است برای کسب نتیجه ایده‌آل از ارتودنسی ثابت استفاده کرد.
در ارتودنسی متحرک، متخصص ارتودنسی یک قالب از فک بالا و پایین بیمار تهیه می‌کند. و با استفاده از آن پلاکی برای دندان‌های بیمار تهیه می‌شود. در میان انواع ارتودنسی، فرد می‌تواند ارتودنسی متحرک را هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خود خارج کند. رعایت بهداشت در این روش نیزاهمیت بالایی دارد در حالت کلی ارتودنسی متحرک نسبت به ارتودنسی ثابت برای فرد آسان­تر است و ریسک پوسیدگی دندان‌ها را نیز کاهش می‌دهد. مزایا و معایب ارتودنسی متحرک، کاربرد ارتودنسی متحرک، انواع ارتودنسی متحرک و همچنین این ارتودنسی برای چه دندان هایی است؟ در مقاله ارتودنسی متحرک مطالعه کنید.

 

 

تفاوت های ارتودنسی ثابت و متحرک

ارتودنسی متحرک معمولا برای درمان افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می گیرد چون قابلیت تغییر پذیری ویژگی فکین در سنین پایین بیشتر می باشد و در سنین بالا به دلیل تثبیت ساختمان های استخوانی، درمان با ارتودنسی متحرک سخت تر می باشد.
افرادی که در سنین بزرگسالی برای درمان ناهنجاری های دندان و دهان مراجعه می کنند، معمولا از ارتودنسی ثابت برای درمان مشکلات آن ها استفاده می شود. بنابراین سن فرد مراجعه‌کننده یکی از موارد مهم در تعیین این است که ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک.
درنتیجه میتوان گفت که ارتودنسی ثابت در مقابل ارتودنسی متحرک قرار نمی گیرد و هر کدام از این دو روش کاربردهای خاص خود را دارند به نحوی که در مواردی حل مشکل فرد نیازمند انجام هر دو نوع ارتودنسی می باشد.
در برخی موارد که سن رشد پایان یافته است علاوه بر درمان ارتودنسی، برای بیمار جراحی فک نیز تجویز می شود. به طور کلی توصیه می شود برای رفع و درمان عارضه های دهان و دندان در سنین پایین به متخصص ارتودنسی مراجعه شود تا علاوه بر هزینه کمتر، مدت زمان درمان نیز کوتاه تر شود.

 

ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که بنا به مصلحت و نیاز بیمار، دندانپزشک تصمیم می گیرد که بهتر است از چه نوع ارتودنسی استفاده کند، بنابراین شما نمی توانید انتخاب کنید که دوست دارید از چه نوع ارتودنسی استفاده کنید. معروف ترین نوع ارتودنسی که اغلب افراد از آن استفاده می کنند، ارتودنسی ثابت است؛ چرا که هزینه معقول تری نسبت به سایر ارتودنسی ها دارد و اغلب ارتودنتیست ها توانایی پیاده سازی آن را دارند،برای مثال ارتودنسی لینگوال نوعی از ارتودنسی است که هر دندانپزشکی قادر به استفاده از آن نیست و به مهارت خاصی نیاز دارد.

ارتودنسی ثابت برای مدت معلومی باید بر روی دندان های شما قرار بگیرد و شما قادر به خارج کردن آن نیستید و حتی ممکن است در تمیز کردن دندان هایتان با وجود آن به مشقت بیفتید؛ درحالیکه ارتودنسی متحرک این گونه نیست و شما می توانید برای مدت 2 ساعت در روز به خصوص قبل از غذا آن را خارج کرده و پس از مسواک زدن دوباره بر روی دندان هایتان قرار دهید.

فهرست مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ